Den nenakupování symbolizuje odmítnutí konzumního životního stylu
Na dnešní den připadá tzv. Buy Nothing Day, tedy Den nenakupování, který od roku 1992 vyhlašuje kanadská organizace Adbusters jako symbolické odmítnutí konzumního životního stylu. A není náhoda, že se připomíná několik týdnů před vánocemi, které jsou v mnoha rodinách především svátky konzumu.
Nakupování je podle lékařů pomalu se rozvíjející problém, který ale není celoplošný. Závislost mají lidé, kteří vlastní na nakupování peníze, popřípadě se takový člověk začne dopouštět trestné činnosti, aby si pomohl ke své vášni.
Rizika závislosti jsou stejná, jako u kterékoli jiné závislosti. Má spirálu, která postupně narůstá.
„Když začne člověk žít proto, aby nakupoval, tak už je to první známka závislosti zcela výrazná,“ říká psychiatr Max Kašparů.
Závislost se dále začne rozšiřovat na úkor rodiny, ještě dál na úkor dluhů , protože si závislý začne půjčovat peníze. Není to tedy problém jednotlivce, ale celé rodiny.
Léčebna závislosti na nakupování neexistuje, ani neexistují léčebné medikamenty. Podle Maxe Kašpara je to otázka dlouhodobého výcviku přeorientování:
„Přirovnal bych to k počítači, chce to přeprogramovat, a to je záležitost spolupráce psychologa s celou rodinou.“
Odolní vůči reklamě nejsou dospělí, natož děti, které daleko více reklamě podléhají.
„Reklama útočí na emocionalitu a děti potom dotlačí rodiče k tomu, aby jim tu věc koupili. A rodiče jsou pod tlakem reklamy, ale také pod tlakem konzumní společnosti. Pokud dítě nemá značkové oblečení nebo vybavení, tak je méněcenné a stává se centrem šikany. Rodiče by měli být zásadní, ale ve způsobu provádění velice jemní. A na to neexistuje žádná paušální rada.