Žáci mají problémy i se základními počty, ukázaly srovnávací testy
Testy srovnávacích zkoušek si v úterý nanečisto vyzkoušelo skoro 3800 žáků. Ministerstvo školství tak na více než sto školách chtělo prověřit technické vybavení škol. Páťáci a deváťáci totiž testy vyplňovali online, i když někteří měli i papírovou formu. Ukázky testů z českého jazyka pro 9. třídu a angličtiny a matematiky pro 5. třídu najdete ve fotogalerii.
„Počet počítačů, které jsou ve školách k dispozici a jsou vhodné pro testování, byl 2796 a takzvaný referenční vzorek 996 žáků vyplní testy v papírové podobě,“ uvedla ústřední školní inspektorka Olga Hofmannová.
„Budeme moci srovnat, který ze způsobů je pro úspěšnost žáků více přínosný a zda bude taková forma zachována například pro žáky s diagnózou speciálně vzdělávacích potřeb, kteří mohou mít s elektronickou formou obtíže,“ dodala Hofmannová.
Ministerstvo školství si chtělo ověřit, jak fungují počítače škol a co je potřeba vyladit až se do celoplošného testování zapojí všechny základní školy.
ČTĚTE TAKÉ: Diskuse o 'malých maturitách' otevírá otázku zpětné vazby ve školství
Výsledky testů mířily rovnou na Českou školní inspekci. Ve velké místnosti bylo hned několik počítačů s grafy, které online a průběžně aktualizovaly stav škol během testování. Grafy také znázorňovaly, jaké úlohy žákům nešly.
Třeba hned na první otázku z matematiky pro pátou třídu odpovědělo správně jen 40 procent dětí. Přitom jde o tento jednoduchý příklad: 16 - 8 : 4.
Testování školáků na základní škole 5. května v Liberci sledovala reportérka Ivana Bernáthová
„Zdá se být zvláštní, že žáci jen z poloviny řeší tu úlohu úspěšně. Až budeme vidět, které odpovědi vybírali, tak se ukáže, že žáci z těch špatných odpovědí, které v úloze byly, nejvíce volili odpověď číslo 2. Což znamená, že nezvládli nejdříve vydělit a pak teprve odečíst,“ předpokládá odborný garant obsahové stránky testu Petr Suchomel.
V češtině i matematice podle něj dělala žákům problémy otázka číslo 11: „Je to jedna z úloh, kde mají žáci za úkol vybrat více správných odpovědí, a v téhle úloze skutečně více správných odpovědí je. My až budeme mít detailní výsledky a budeme se moci podívat, kolik žáků našlo jednu z těch dvou a kolik z nich nevybralo žádnou, tak budeme moci odhadnout, jestli to bylo skutečně tím, že žáci nepřepnuli z jednoho typu úlohy na jiný typ a pořád jeli v tom, že většina úloh má jednu správnou odpověď, tady vybrali jednu a šli dál, ale ono to nestačilo. Anebo jestli to je tím, že žáci neumějí větné členy.“
Strach z žebříčků
Do generálky testů se zapojila se i základní škola Londýnská v Praze, která už své žáky pravidelně testuje. „O výsledky v tuto chvíli vůbec nešlo. Ptal jsem se deváťáků, jestli jim to, co absolvovali, k něčemu bylo. Řekli, že ano a že z toho mají příjemný pocit, že se o sobě něco dozvěděli. A to je jediné, co mě v tuto chvíli zajímá,“ řekl zástupce ředitele školy Václav Nádvorník.
„Výsledky budu řešit v červnu, nebo za rok až to bude ve skutečnosti. Teď šlo jen o to, jak ovládat počítač a jestli to počítače zvládnou, nebo ne,“ tvrdí Nádvorník. Žáci prý s vyplňováním testů neměli po technické stránce žádné problémy.
Zkušenosti z pilotního testování zhodnotil v Ozvěnách dne zástupce ředitele ZŠ Londýnská Václav Nádvorník
„Základní přínos testů je ten, že jakžtakž definují, co by měl žák umět na konci základního vzdělání. Jediné, co je třeba si uvědomit, je že jde o jeden z pohledů na žáka. Můj obrovský strach je ten, aby české školství nesklouzlo tam, kde je třeba americké – že budu 9 let učit děti, aby udělaly závěrečný test,“ obává se ředitel.
Jako pozitivní vidí možnost srovnání s ostatními školami i uvnitř instituce. „Druhá věc, co by byla opravdu příšerná, je kdyby někdo tvořil žebříčky škol a kdyby kritériem pro vstup na základní školu bylo, že si rodiče budou zjišťovat, jak děti dopadly ve srovnávacích testech,“ dodává zástupce ředitele ZŠ Londýnská Václav Nádvorník.
Žáci znali výsledky hned, školy si počkají
Součástí testu jsou i otázky, kde žák odpovídá na to, jak si myslí, že konkrétní předmět umí a jakou známku z něj naposledy měl. Po testu pak odpovídá například na to, jestli by mu pomohlo, kdyby na test měl více času, anebo jestli si myslí, že by dopadl hůře, nebo lépe, kdyby místo na počítači řešil test na papíru.
Bez technických problémů se však zkouška neobešla, i když nebyly nijak vážné. Inspektoři zjistili asi dvacet menších potíží, jeden větší měla základní škola v Třinci, kde na chvíli spadlo připojení na internet. „Do tří procent se mohlo vejít to, že někde na žáky vyskočila hláška, že internetové připojení není aktivní,“ uvedl garant obsahu testů Petr Suchomel.
I když dnes šlo hlavně o zkoušku techniky, žáci se své výsledky dozvěděli prakticky ihned, jak test odeslali do centra. Na svém monitoru ve škole uvidí, jaké chyby ve zkoušce udělali, a dozví se i správné odpovědi. Souhrnné výsledky pak dostanou i školy, ale až za několik týdnů.
Inspekce je s průběhem spokojena
Česká školní inspekce, která testování sledovala, je s výsledky generálky spokojena. „Zatím to probíhá nad očekávání dobře, objevil se jen jeden technický problém a to ještě takového rázu, že to děti vůbec nepoznaly,“ uvedl náměstek ústřední školní inspektorky Libor Vacek.
„V třinecké škole se přerušilo spojení, ale systém dál pracoval v offline režimu. Děti vypracovaly testy, software jim je okamžitě vyhodnotil, takže se i dozvěděly svou úspěšnost řešení úloh,“ upřesnil Vacek. Inspekce čeká, až zítra dostane datový balíček z třinecké základní školy a zařadí jej k výsledkům ostatních škol.
V úterý probíhaly testy z českého jazyka pro žáky 9. tříd a z matematiky a angličtiny pro páťáky, ve středu to bude naopak. „Testy jsou zatím poměrně útlé oproti tomu, jaké budou na konci vývoje systému.V každém testu bylo kolem 19 úloh a byly to technicky jednodušší varianty, kde se jenom zaklikávaly odpovědi, což bude ve výsledné podobě testů pouze jedna z možností,“ dodává náměstek ústřední školní inspektorky.
Většina žáků 5. a 9. tříd srovnávací zkoušky zvládla. Největší problémy měli žáci 5. ročníků v testu z angličtiny, kde zhruba třetina dětí udělala test na méně než 39 procent. Deváťákům zase dělal nejčastěji problémy větný rozbor v českém jazyce.
Dvoudenní testování je jen pokusné, povinné bude pro všechny školy od roku 2014. Tříletý projekt, který má mnoho kritiků, přijde asi na 300 milionů korun.