Za metro do Motola má Praha zaplatit pokutu 3,5 miliardy. Zadávací podmínky byly údajně diskriminační

Hlavní město by mohlo zaplatit pokutu 3,5 miliardy korun za údajně nezákonný postup při zadávání veřejné zakázky na stavbu metra ze stanice Dejvická do Motola. Podle auditu ministerstva dopravy Dopravní podnik Praha porušil pravidla pro veřejnou soutěž, v níž před čtyřmi lety získalo zakázku za zhruba 14 miliard korun sdružení Metrostav-Hochtief. Na výsledky kontroly, která se odehrála letos na jaře, upozorňuje server Aktuálně.cz.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Stavba metra A Dejvická - Nemocnice Motol

Stavba metra A Dejvická - Nemocnice Motol | Foto: Mirko Kašpar

Veřejná zakázka měla podle serveru Aktuálně.cz při zadávání diskriminační podmínky, které znemožnily celé řadě firem, aby se soutěže zúčastnily.

„Zároveň tam byly netransparentní hodnoticí podmínky. To znamená, že se nabídky na stavbu metra hodnotily podle plánu organizace práce, což je velice vágní. Opět to mohlo celou řadu firem odradit od toho, aby celou nabídku podaly. Soutěž proběhla špatně, korekce byla stanovena na 25 procent z její hodnoty,“ říká redaktor Aktuálně.cz Petr Holub.

Přehrát

00:00 / 00:00

O pokutě pro Dopravní podnik mluvil v Ozvěnách dne bývalý generální ředitel DP Martin Dvořák a redaktor serveru Aktuálně.cz Petr Holub.

Diskriminační kritéria podle něj spočívala v tom, že zadavatel požadoval příliš velký obrat pro firmy, které se chtěly o zakázku ucházet. V posledních třech letech měly mít také obrat přes 20 miliard korun, což v Česku splňují pouze čtyři firmy.

Dále musela mít firma podle Holuba velké zkušenosti s ražením tunelu v městském prostředí. Zahraniční firmy zase musely mít alespoň 22 vysoce postavených pracovníků, kteří umí česky. Zároveň se nesměl použít překladatel.

Podle tehdejšího generálního ředitele Dopravního podniku Praha Martina Dvořáka byla soutěž na celoevropské úrovni:

„Všechny evropské firmy měly stejné možnosti. Kritéria v zadávací dokumentaci jsou běžná v celé Evropě. Všechny firmy měly možnost, a také to dělaly, odvolávat se k Úřadu pro hospodářskou soutěž. Tento úřad potvrdil, že zadávací podmínky jsou v pořádku a nejsou diskriminační.“

Podle Dvořáka byly součástí výběrové komise nejen zástupci magistrátu a dopravního podniku, ale i odborníci z ČVUT a zástupci ministerstva dopravy. „Ministerstvo dopravy v dotyčné době mělo zadávací dokumentaci a samozřejmě se k ní mohlo vyjádřit,“ dodává Dvořák.

Martin Křížek, Michaela Vydrová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme