Některé školy testují u zápisu i čtení a psaní. Rodiče i odborníci protestují
Zápis do prvních tříd je první velkou zkouškou budoucích školáků. Často bývá formou hry. Letos se ale ukázalo, že přijímání se někde mění v hodinové zkoušky. Rodiče proto volají po změně. Zápisy by mohly být víc sjednocené.
Malého Štěpána provází zápisem učitelka z pardubické základní školy zhruba dvacet minut.
Zkoušku budoucího prvňáčka pojali jako cestování po kontinentech: v Asii určovali tvary, v Americe počítali indiánská pera, průběžně řešili barvy, v africké vesničce navlékali korálky, v Evropě kreslili postavičku a hádali, co vidí na obrázcích. Kdo chtěl, mohl i zazpívat.
„Testujeme, jak umí počítat, jestli už umí trošku. Do deseti by měli umět. Jestli znají barvy, tvary, básničku případně, zazpívat,“ vyjmenovává paní učitelka kompetence, které u zápisu prověřuje.
Tak trochu jinou zkušenost ze zápisu má ale maminka Marie, která pro svoji dceru vybrala dvě pražské školy. V té první byly dvě hodiny.
„Všechno bylo uděláno formou hry: třeba skládali puzzle, vyslovovali různá slova, testovali je na barvy, někdy i na počítání. Byl tam i takový jako psychologický pohovor,“ popisuje Marie první zkušenost a pokračuje:
„A potom tedy byl ten zápis ve druhé škole, kde byla spousta momentů shodných: také tam byl psychologický pohovor, ale celý tento proces proběhl zhruba za 20, 25 minut.“
Nespokojení rodiče, ředitelé i odborníci
Maminka Marie připouští, že dlouhé testování je stresující spíše více pro rodiče než pro děti, které když jsou z domova předem připravené, vnímají vše jako hru. A proto by byla pro nějaké sjednocení u přijímání budoucích prvňáčků.
„Testy by měly být víceméně nějak podobné, samozřejmě aby se určila zralost dítěte ke školní docházce,“ domnívá se Marie.
I podle poznatků některých ředitelů, se ze zápisů stávají spíš dlouhé přijímací zkoušky. Prezidentka asociace ředitelů základních škol Hana Stýblová to ale kritizuje.
„Je to o tom, co některé školy po žácích chtějí. To znamená počítat a číst – i to se v některých školách objevilo. A pochopitelně úkolem mateřské školy není naučit dítě číst a psát,“ říká Hana Stýblová.
Žádná jednotná podoba toho, jak má přijímání nových školáků vypadat, ale neexistuje. Je tak na každé škole, jak zápis zorganizuje. Změnit to chce stínový ministr školství Marcel Chládek z ČSSD.
„Myslím si, že by měly být zavedeny jasné, jednoznačné standardy. To znamená, že na základě těchto standardů by měli postupovat i učitelé i u toho přijímání, u zápisů. Myslím, že to pomůže i školám a učitelům,“ tvrdí Marcel Chládek.
Ministerstvo školství zatím žádné změny ale nechystá. Odkazuje jen na takzvané Desatero pro rodiče dětí předškolního věku. Podle něj prý poznají, jestli je dítě připravené na vstup do školy.