Délka dálniční sítě v Česku překročí tisíc kilometrů
Česko od soboty konečně překročí tisíc kilometrů dálniční sítě. Na severní Moravě se otevře sedmnáctikilometrový úsek dálnice D47 a v provozu je i poslední úsek rychlostní silnice R48 spojující Frýdek-Místek s polskou hranicí.
Jenže například v sousedním Rakousku mají dálniční síť už teď dvojnásobnou.
"Česko stále od roku 1989 nemá francouzský nebo německý model zákona, který by upravoval výkupy pozemků veřejně prospěšných staveb. Proto se děje neustále to, čeho jsme byli svědky pří výstavbě dálnice kolem Plzně," říká šéf komunikace Ředitelství silnic a dálnic Jan Hoření.
Druhá tisícovka dálnic by u nás měla být podle Hořeního dokončena během 10 až 15 let.
Na ostravském úseku dálnice D47 by se nemělo platit. Myslí si to primátor Ostravy Petr Kajnar. Plánuje proto jednání s ministrem dopravy.
"Když pojedete z Opavy do Bohumína, tak nebudete muset projet vůbec vnitřním městem. Musíme ale dosáhnout toho, aby nebyl zpoplatněný průjezd a aby dálnice mohla sloužit jako vnitřní komunikace," říká Petr Kajnar, primátor Ostravy.
Na dnes otevíraném ostravském úseku zatím policisté dálniční známky kontrolovat nebudou. Se zpoplatněním komunikace se počítá až po dostavění ostatních částí. Primátor Petr Kajnar říká, že dálnice ulehčí řadě míst v krajské metropoli. Když se ale bude za průjezd platit, efekt to podle něj mít nebude.