Dálnice D1 slaví 40. narozeniny

I když se česká dálniční síť stále rozšiřuje, ve srovnání s vyspělou Evropou ještě zdaleka neobstojí. Kdyby po únoru 1948 tehdejší Československo ve stavbě rozestavěné dálnice pokračovalo, mohla být dnes situace úplně jiná. První úsek dálnice byl otevřen před 40 lety - 12. července 1971. S její výstavbou přitom Československo počítalo už v polovině 30. let minulého století.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Dálnice D1

Dálnice D1 | Foto: www.rsd.cz

První projekt z roku 1935 se jmenoval Národní silnice Plzeň - Košice, brněnský region navrhoval silniční magistrálu z Chebu do Chustu na Podkarpatské Rusi a proslulý zlínský podnikatel Jan Antonín Baťa zase nechal vypracovat projekt na výstavbu dálniční trasy z Chebu do Velkého Bočkova na tehdejší československo - rumunské hranici.

Po Mnichovské dohodě a ztrátě pohraničního území se plány změnily. Výstavba dálnice začala v roce 1939 - naše země už byla Protektorátem Čechy a Morava. Po Německu a Itálii to měla být třetí dálnice v Evropě. O dva roky později už ale chyběl stavební materiál - cement potřebovala německá armáda na budování opevnění a železo ve zbrojovkách. Stavbaři se vrátili až po válce.

Přehrát

00:00 / 00:00

Průřezová reportáž Evy Kézrové o historii a současnosti D1

„Na podzim 1945 prezident Beneš vydává dekret, který počítá s dostavbou dálnice a na začátku roku 1946 se skutečně rozjíždějí stavební práce na některých úsecích dálnice,“ připomíná publicista Tomáš Janda. „A celá tato stavba byla až na státní hranice Slovenské republiky byla plánovaná na 4 roky ,“dodává profesor František Lehovec ze stavební fakulty ČVUT. Už v roce 1946 jsou na některých částech dálnice stavební práce zastaveny a pak přichází únor 1948 a vlna znárodňování, která postihuje i firmy pracující na dálnici.

„S nástupem plánovaného hospodářství ty priority a představy těch plánovačů byly úplně jiné. Budoval se socialismus, a když se budovala infrastruktura, tak se budovala infrastruktura, která by sloužila především těžkému průmyslu ,“ říká historik Oldřich Tůma, ředitel Ústavu pro soudobé dějiny.

Dálnice D1 - první dny provozu v roce 1971

Poslední dělníci odcházejí ze stavby v roce 1951. Na území republiky zůstává rozestavěna dálnice mezi Prahou a Brnem a také dva úseky tzv. německé dálnice, první přetínající od severu na jih Moravu a druhý v západních Čechách. Celkem 188 km rozestavěných úseků začíná chátrat. Socialistické Československo ztrácí předválečný náskok a řešení dopravních problémů odsouvá.

Znovu se Československo pouští do stavby dálnice D1 až v roce 1967. A to zejména podle zahraniční literatury, bez praktických zkušeností. Její trasa až na výjimky kopíruje tu původní, navrženou před válkou. Jen řadu mostů a dalších dálničních staveb už nebylo možné kvůli jejich parametrům nebo technickému stavu využít. První hotový úsek dálnice z Prahy do Mirošovic začal motoristům sloužit v roce 1971.

První dny provozu byly pro řidiče požitkem možná i proto, že tehdejší vyhláška neurčovala maximální rychlost jízdy.

Zástupce velitele Veřejné bezpečnosti Jiří Poupě se na řidiče obracel s touto prosbou: „Aby všichni se chovali na dálnici ukázněně, aby řidiči nechali maximální rychlosti závodníků a aby sami používali přiměřené rychlosti, to je takové rychlosti, aby nebyl narušen bezpečný provoz na dálnici.“

Dálnice D1 - stavba

V současné době je však dálnice vinou nedostatečných oprav v havarijním stavu. Stošedesátikilometrový úsek původní dálnice čeká na svoji zásadní a nezbytnou rekonstrukci a zvětšení do šířky, zatímco na délku další kilometry přibývají.

Včera otevřelo Ředitelství silnic a dálnic nový sedmikilometrový úsek dálnice D1 z Kroměříže do Říkovic na Přerovsku. Začala tak fungovat takzvaná Moravská křižovatka, která je největší tuzemskou mimoúrovňovou křižovatkou. Ucelený úsek dálnice spojuje hlavní průmyslové oblasti České republiky v ose Praha - Brno - Ostrava a související tahy rychlostních silnic R55 a R49.

Jaroslav Skalický, Petr Jansa, Eva Kézrová, Martin Karlík, Jana Kovandová, Marína Dvořáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme