Ukrajinci stavějí novou Mriju, největší nákladní letadlo světa. Původní stroj zničili Rusové

Ukrajinská letecká firma Antonov staví na utajeném místě druhý exemplář největšího nákladního letounu světa An-225 Mrija (ukrajinsky Sen). Půjde o náhradu za stroj, který na počátku invaze zničila ruská vojska na letišti Hostomel u Kyjeva. Nová Mrija je hotová ze 30 procent, uvedl generální ředitel společnosti Jevhen Havrylov podle listu Bild při otevírání výstavy na lipském letišti, kde původní Mrija bývala pravidelným hostem.

Kyjev Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija přiletěl na pražské Letiště Václava Havla (květen 2016)

Největší nákladní letoun světa Antonov An-225 Mrija přiletěl na pražské Letiště Václava Havla (květen 2016) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

„Práce na novém letadle pokračují v utajeném objektu. Díly z rozstříleného letadla a nové součástky budou přidány k druhému exempláři An-225, který nikdy nebyl dokončen,“ uvedl šéf firmy. Náklady na dokončení druhé Mriji odhadl na 500 milionů eur, tedy asi 12,13 miliardy korun.

OBRAZEM: Raketou přímo do trupu. Rusko zničilo největší nákladní letoun světa

Číst článek

Společnost Antonov nicméně údaje z interview opravila a upřesnila, uvedl server RBK-Ukrajina.

„V současnosti začaly konstruktérské práce. Podle názoru expertů je nyní k dispozici přibližně 30 procent dílů, které lze použít pro stavbu druhého stroje,“ uvedla firma. A pokud jde o odhad nákladů na stavbu druhé Mriji, 500 milionů je minimální částka, ale spíše je předčasné hovořit o konkrétní sumě.

Další podrobnosti o stavbě mají podle firmy následovat „hned po vítězství Ukrajiny ve válce proti Rusku“.

Deník Ukrajinska pravda poznamenal, že Rusy zničené letadlo se nedá opravit, ale stroj měl dvojče, které bylo postavené z 60 procent, než byla jeho výroba po rozpadu Sovětského svazu přerušena. Dokončit tento letoun ale není vůbec jednoduché, protože řada součástek je unikátních. Naštěstí část dílů lze vzít z poničeného letadla, kupříkladu tři motory či podvozek.

Letoun Antonov An-225 Mrija vyrobili v roce 1988 v Sovětském svazu | Zdroj: Reuters

Ukrajinští představitelé hned po zprávě, že největší provozovaný nákladní letoun světa shořel v hangáru při ruském bombardování letiště, slibovali, že An-225 postaví znovu.

OBRAZEM: Do Prahy přiletěl obří nákladní letoun Antonov Mrija

Číst článek

„Rusko možná zničilo naši Mriju. Ale nikdy nedokážou zničit náš sen o silném, svobodném a demokratickém evropském státu. Zvítězíme!“ uvedl například ministr zahraničí Dmytro Kuleba.

Státní zbrojní společnost Ukroboronprom v reakci na uvedenou zprávu na facebooku napsala, že An-225 bude obnoven. Podle odhadů by to mělo trvat pět let a stát až tři miliardy dolarů, tedy téměř 66 miliard korun.

Mriju vyvinuli konstruktéři v bývalém Sovětském svazu pro přepravu raketoplánu Buran a stroj poprvé vzlétl v roce 1988. Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem.

Letadlo bylo stále v provozu, přičemž naložené uletělo přibližně 4000 kilometrů. Ukrajinská společnost ho pronajímala k přepravě nadměrných nákladů. Několikrát Mrija přiletěla i do Česka, pomáhala například s přepravou techniky české armády do zahraničních misí.

Obří letoun se vzletovou hmotností 640 tun, délkou 84 metrů a rozpětím křídel 88,4 metru byl jediným exemplářem | Foto: Filip Jandourek

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme