V náspech dálničních mostů u Ostravy se našlo dřevo i guma, oprava se protáhne
Oprava dvou mostů na dálničním přivaděči v Ostravě neskončí v září, jak se původně předpokládalo, ale zhruba o dva týdny později. V náspech mostů, které jsou po několika letech používání v havarijním stavu, se našly materiály, které tam neměly co dělat. Ředitelství silnic a dálnic požaduje od stavební firmy Eurovia náklady na rekonstrukci v desítkách milionů korun. Některé spory se v poslední době daří aspoň částečně řešit.
Řez náspu by měl mít pouze jednu barvu a měl by být z jednoho materiálu. Ale je na první pohled vidět, že vrstev je více.
„V náspech se našly materiály, které sem nepatří. Bylo tam dřevo, nějaké gumové hadice… Ty materiály budou nahrazeny v přechodových oblastech lehčeným kamenivem, které by nám mělo zaručit absenci deformačních tlaků od násypů, které zůstávají dále,“ vysvětluje Jan Rýdl z Ředitelství silnic a dálnic.
Dva mosty na dálnici D1 v Ostravě-Přívozu byly uvedeny do provozu před šesti lety. Mají problémy s posunem nosníků, sesedáním materiálu a objevují se na nich praskliny. ŘSD na ně v září 2014 zakázalo vjezd kamionům a povolenou rychlost pro auta snížilo na 30 km/h. Podle stavební firmy Eurovia je důvodem praskání nevhodný materiál v náspech, tzv. studený odval, který podle ní vyžadovalo ŘSD.
Potvrdil, že se částečně podařilo dohodnout se stavební firmou Eurovia. „Část závad, které jsme nalezli na mostech, uznala, a rozhodla se na vlastní náklady závady odstranit,“ říká Rýdl.
„Se společností Eurovia jsme začali jednat i o dalších vadách na D47 a není vyloučeno, že v relativně dohledné době začneme realizovat na vrub Eurovie další reklamační opravy,“ dodává mluvčí ŘSD.
Eurovia potvrdila, že některé menší závady na obou dálničních mostech skutečně řeší. Celkově ale stále trvá na tom, že se ŘSD o oba mosty nevhodně staralo a že chybné byly požadavky na použitý materiál.
Oba dva dálniční mosty budou zprovozněny o něco později, až ve druhé polovině října. Podle ŘSD je to proto, aby se při opravách nic nezanedbalo a oba mosty sloužily dalších sto let.