Tramvaj jela z pražské vozovny Motol kilometr bez řidiče
Z pražské vozovny v Motole včera večer vyjela tramvaj bez řidiče. Na trati směrem do centra urazila asi kilometr, než ji pracovníci Dopravního podniku zastavili. Výjimečnou událost, která mohla skončit vážnou dopravní nehodou, pravděpodobně zavinil neopatrný řidič.
Celá věc se seběhla velmi rychle včera po 18. hodině. Tramvaj se v areálu vozovny dostala na místo, které není napájené proudem a nemohla se hnout z místa.
V Praze vyjela tramvaj bez řidiče. Příčiny kuriózní události zjišťoval redaktor Jan Herget
Řidič spolu s dalšími lidmi se ji snažili o pár metrů posunout přepínáním různých elektrických obvodů. Co se stalo potom, popisuje Jiří Zabloudil, jeden z řidičů motolské vozovny:
“Poté, co se tramvaj podařilo dostrkat na místo s proudem, se rozjela, aniž byl na stanovišti byl řidič. To bylo dáno právě tím technickým přemostěním. Bohužel byly porušeny předpisy.“
Modernější tramvaje mají totiž jakéhosi „autopilota" a díky němu může vůz jet předem určenou rychlostí i bez řidiče. Tento režim se ale používá jen v neobvyklých situacích, rozhodně ho řidiči nezapínají během normální jízdy s cestujícími.
Řidič honil tramvaj na kole
Neposlušná tramvaj rozrazila vrata vozovny a vydala se po frekventované Plzeňské ulici směrem do centra. Sice nejela moc rychle, ale vylekanému řidiči se jí už nepodařilo dohonit. Prý se jí pokoušel dojet i na kole.
„Vím osobně, že za ní běžel, dokonce má i drobný úraz, když o něco zakopl. Je to jakýsi pud sebezáchovy a impulzivní jednání, že se honem snažíme něco napravit, co se stalo špatně. Jestli k tomu použil i prostředky jako kolo, tak jednal akčně a budiž mu to chválou. Jen zázrakem se ale nestalo žádné neštěstí,“ doplnil Zabloudil.
Neplánovaný výlet tramvaje skončil zhruba po kilometru za zastávkou Poštovka. Odpovědný dispečer totiž okamžitě vypnul přívod proudu v celém úseku a souprava bez energie už nemohla dál pokračovat.
Po přesné příčině kuriózní události pátrá Drážní inspekce a také policie. Celou věc chce také prošetřit Dopravní podnik, výsledky by mohly být do tří týdnů.
Zabloudil: Na vině je i magistrát
„Došlo k nedbalostem a nedodržení předpisů. Na omluvu se nedá nic říci. Za osmnáct let praxe pamatuji tři takové případy.
Jednou dokonce tramvaj ujela i našim nadřízeným. Naštěstí se vždy obešly bez zranění,“ řekl řidič tramvaje Jiří Zabloudil, který má také základnu v Motole.
Podle něho je, kromě samotného řidiče, na vině také podceňování školení řidičů, ale i pražský magistrát.
„Je to i politická chyba pražského magistrátu. Zavádí stále nové typy tramvají, které nám mimochodem devastují kolejovou síť, a které vyžadují další a další školení a zkoušky. Je to zbytečně složité,“ dodal Zabloudil.