ŘSD a Eurovia se přou o stav mostů na D1 v Ostravě. Podle ŘSD hrozí jejich uzavření
Spor o problematické mosty na dálnici D1 přes ulici Slovenskou v Ostravě se přiostřuje. Soňa Křítková, dočasně pověřená vedením ŘSD, pro deník Právo uvedla, že jsou mosty v havarijním stavu, a že ŘSD zvažuje jejich úplné uzavření. Stavební firma Eurovia se ale proti těmto tvrzením ohradila.
Firma oznámila, že má k dispozici posudek, který sice uznává velmi vážný stav těchto mostů, ale neoznačuje jejich stav za kritický.
„Podle takzvané mimořádné mostní prohlídky byly mosty vyhodnoceny na stav použitelnosti kategorie tři, což znamená používání s výhradou. De facto to znamená omezení rychlosti. Nechápeme tedy, proč ŘSD přistoupilo k vyjmutí nákladní dopravy z provozu a uvažuje o úplném uzavření,“ konstatuje Iveta Štočková z Eurovie.
Firma Eurovia tvrdí, že mosty na ostravské části D1 nejsou v havarijním stavu, jak naopak prohlašuje ŘSD. Více zjišťoval Petr Jansa
ŘSD ale ústy Jana Rýdla tvrdí, že vychází hlavně z aktuálních dat: „My vycházíme z aktuálního stavu obou mostů na D1 v Ostravě, ze současných měření a hlavně z vývoje vad, které sledujeme několik měsíců. Bohužel současný stav, jak ho monitorujeme, je velmi vážný.“
Špatný stav mostů je znám už minimálně čtvrtým rokem a postupně se zhoršuje. Zvětšují se spáry, praskliny a mosty mají také problémy s ložisky.
„Z našeho odborného pohledu předpokládáme, že na mosty tlačí jejich opěry, ve kterých byl jako materiál použit takzvaný studený odval. Ten bobtná a vyvíjí tak na mosty enormní tlak. Dilatační spáry jsou stlačovány na své minimum,“ říká Štočková.
Pracovníci Eurovie se brání tím, že jim data, které mají od ŘSD k dispozici, k návrhu opravy nestačí a chtějí provést vlastní průzkum.
„K tomu ale potřebujeme povolení správce komunikace, kterým je ŘSD. Za celé tři roky se nám toto povolení bohužel nepodařilo získat. Tudíž nemůžeme zjišťovat příčiny a navrhovat další postup řešení situace,“ dodává Iveta Štočková z Eurovie.
„Může z toho být dojem, že našemu zhotoviteli zabraňujeme v přístupu k mostní konstrukci. Určitě to tak ale není. Na posledním jednání, které proběhlo 2. září, jsme dávali zhotoviteli k dispozici všechna aktuální data, všechny podklady, všechny technické detaily k tomu, aby se mohl se současným stavem mostů seznámit stejně, jako my. Nic jsme si pro sebe nenechali. Takže této komunikaci nerozumím. V každém případě důležitý je efekt. To znamená, že my pokračujeme v reklamačním řízení a trváme na tom, abychom nejpozději 15. září, jak jsme zhotovitele zavázali, obdrželi návrh technických opatření,“ reaguje za ŘSD Jan Rýdl.
Když se mosty neopraví, časem hrozí jejich zřícení. Je tedy důležité, zda se obě strany v pondělí dohodnou.