Díky vysokorychlostní železniční trati by bylo možné dostat se ze Znojma do Prahy ze dvě hodiny

Vznik plánované vysokorychlostní železniční trati z Brna do Prahy by značně ulevil silničnímu provozu na jihu Moravy. To byla také jedna z myšlenek včerejší konference věnované 140. výročí Severozápadní dráhy, která proběhla ve Znojmě.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto)

V neděli 15. prosince se změní jízdní řády na železnici (ilustrační foto) | Foto: Filip Jandourek | Zdroj: Český rozhlas

Dráha, která spojovala Vídeň s Děčínem, byla postavena v letech 1869 až 1874. Vedla přes Znojmo, Jihlavu, Kolín a Nymburk a byla nejkratším spojením mezi Vídní a Berlínem. V dobách Rakouska – Uherska i první republiky byla využívaná hlavně pro nákladní dopravu.

„Za první republiky už ale docházelo k velkému útlumu z hlediska osobní dopravy. Byl preferován koridor přes Břeclav a tento trend bohužel pokračoval i po druhé světové válce. Dneska se z té Severozápadní dráhy, minimálně v úseku na Znojemsku a Třebíčsku, stala dráha téměř regionálního rázu,“ říká historik Jiří Kacetl.

Dráha má podle něj stále parametry dálkové trati.

Přehrát

00:00 / 00:00

Historii železničního spojení Vídně s Děčínem připomněla reportérka Alena Kusáková

„My bychom byli rádi, aby se na ni vrátila minimálně nákladní doprava, což by znamenalo nová pracovní místa. Zavedení osobní dopravy by zase znamenalo umožnění dojíždění za prací do Jihlavy nebo i do Prahy, takže toto je pochopitelně náš cíl,“ uvádí historik.

Vše je ale otázkou budoucnosti. Nejzaostalejší úsek je v současnosti mezi Znojmem a Jihlavou. Rekonstrukce by umožnila na této části trati zavést průměrnou cestovní rychlost 90 až 100 kilometrů za hodinu. Z důvodu kopcovitého okolního terénu není možná přímější a rychlejší trať.

„V návaznosti na vysokorychlostní tratě z Jihlavy do Prahy by nám to umožnilo cestovat například mezi Znojmem a hlavním městem za dvě a čtvrt hodiny,“ dodává Kacetl.

Ředitel Krajského centra osobní dopravy Brno Pavel Karšulín vidí budoucnost ve vysokorychlostní trati mezi Prahou a Brnem. Jediná zastávka by prý byla v Jihlavě, odkud by to do hlavního města trvalo jen 30 minut.

„Byli bychom schopni se ze Znojma až do Prahy dostat na jízdní dobu dvou hodin. Tím pádem bychom mohli konkurovat silniční dopravě. Pokud budou tato rychlá spojení existovat, podaří se nám dostat cestující z aut zpátky do vlaku,“ uzavírá za České dráhy Krašulín.

Budoucnost Severozápadní dráhy závisí také na tom, zda se úsek Znojmo – Jihlava dočká modernizace a elektrifikace.

Alena Kusáková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme