Návštěvníci MS v Sao Paulu mohou vyzkoušet hot dogy v národních barvách
Párky v rohlíku jsou v Brazílii úplně jiné než v Česku. Není to jen rohlík, hořčice a párek: do rozkrojené housky se přidává omáčka, majonéza, nastrouhaná mrkev, hrášek, kukuřice, křepelčí vajíčka, hrozinky, smažené brambůrky ve tvaru nudliček, a někde vám to ještě hezky zakryjí bramborovou kaší. Jeden podnikatel v Sao Paulu si ale pro mistrovství světa vymyslel opravdovou specialitu.
Brazílie vykazuje velkou kreativitu - nejen v reklamě, nebo ve fotbale, a mnozí turisté by možná řekli, že i ve způsobech, jak vydělat na návštěvnících či v umění, jak vydělat na turistech - ale tohle umění vymýšlet nezvyklé věci se projevuje i v každodenních věcech - třeba v jídle.
Nedaleko stadionu Corinthians je velké nákupní středisko. Od jednoho ze stánků s občerstvením si lidé odnášejí v rukou párky v rohlíku. Ale nejsou to ledajaké hot dogy. Mají barevné housky.
„Brazílie je kreativní země. A tak jsme vymysleli fanouškovské hot dogy," představuje mi svůj výtvor majitel stánku Wesley Machado. A opravdu. Brazílie je kreativní nejen ve fotbale, ale šampionem v téhle disciplíně je i v reklamě nebo v marketingu. Což se u stánku W-Dog potvrzuje:
„Naše hot-dogy mají barevné housky v barvách vlajek. A pak taky náplně odpovídající národním kuchyním.“
Například v Argentinském hot dogu je párek, česneková majonéza, ocet, žlutá paprika a chimichurri - co to je, vysvětluje Wesley Machado: „Chimichurri je speciální omáčka z bylinek, papriček a olivového oleje- typická argentinská omáčka.“
Devět měsíců to plánovali, zkoumali kuchařky a vymýšleli - to je desetkrát méně, než měla Brazílie na přípravu mistrovství, popichuju tohohle vlastence tím, že spousta projektů se nestihla - ale on se nedá: „No ale naše párky v rohlíku jsou hotové, ne?“
Ale radši přestavuje hned další: „Zajímavý je německý. Samozřejmě v něm musí být frankfurtský párek, kysané zelí, pak je to karamelizovaná cibulka, zelená majonéza a bramborová kaše,“ říká prodavač.
Postupně, jak vypadávají týmy, mizí z nabídky i některé národní hot dogy - třeba italský, chilský a po úterku i americký. Ale brazilský - s feijoadou, tedy typickou omáčkou z fazolí - ten zatím zůstává.
„Doufám, že po mistrovství ho budeme moci nechat v nabídce jako hot dog šampionů,“říká Wesley Machado. A zatím to stále vypadá, že zelenožlutá houska z menu jen tak nezmizí.
Jedna věc je ale po mistrovství jistá: „Protože jsme tady hned vedle stadionu místního klubu Corinthians, budeme dělat i jejich hot dog.“
Zatím ví majitel stánku na sto procent, že houska bude červeno-černá - v klubových barvách. Uvnitř určitě bude slanina. „Bude to takové popíchnutí konkurenčnímu týmu Palmeiras, který má ve znaku vepře. Zkrátka, příslušnost ke klubu se tady v lidech nezapře. Corinthians je Corinthians.“
„A jak by vypadal český?“ ptá se mě. „Vy děláte hodně omáčky, že?“ Ano, ale že bychom dali omáčky do párku v rohlíku? On ale namítá, že bychom to měli zkusit. „Třeba svíčkovou.“