V obchodech začínají povánoční slevy, ne vždy se ale vyplatí
V obchodech znovu odstartovala nákupní horečka. Většina prodejců začala s povánočním výprodejem už ve středu. Ne vždy se ale takový nákup opravdu vyplatí.
„Občas se stává, že nás naláká reklamní poutač, který tvrdí, že slevy jsou až 80 procent. A slovíčko 'až' je v tomto klíčové. Protože přijdeme do obchodu a tam zjistíme, že 80procentní sleva je na velmi úzký sortiment zboží. Ale už jsme v obchodu, už vybíráme, už nás má obchodník ve své moci a může nám nabízet něco dalšího,“ upozorňuje právní poradce časopisu dTest Miloš Borovička.
Čeští spotřebitelé na slevy přitom velmi slyší. Například v Praze brali lidé některé obchody útokem, jako třeba velké prodejny elektroniky na okraji města. Jinde se pár kolemjdoucích ospale přehrabovalo ve zlevněných tričkách a odcházelo s prázdnou. Jako třeba na Václavském náměstí.
Poradce časopisu dTest Miloš Borovička byl hostem Ranního interview Radiožurnálu
„Výběr zboží není úplně to, co bychom potřebovali,“ říká jedna z nakupujících. Využít povánoční slevy se nicméně chystá asi třetina Čechů. Borovička ale upozorňuje, že by si lidé měli dávat při nákupech pozor – zejména jestli je zboží označené správnou cenou.
„Zákazník musí znát konečnou cenu zboží už v momentu, kdy ho vybírá. Nestačí označit prodejnu - ‚Vše zlevňujeme o 80 procent‘ – a nechat zákazníka přepočítávat na kalkulačce, kolik to vlastně stojí,“ říká Borovička.
Navíc se stále objevují i stížnosti na to, že zboží mělo přelepené cenovky. „Dokonce Česká obchodní inspekce, pokud kontroluje slevové akce, dochází k závěru, že 40 procent obchodníků chybuje,“ upřesňuje právní poradce časopisu dTest. ČOI může na místě obchodníkům uložit pokutu do 10 tisíc korun, ve správním řízení se ale částka může vyšplhat až na 5 milionů.
Zákazník slevy očekává
Česká obchodní inspekce monitoruje obchodníky nabízející slevy celoročně. „Pochopitelně i teď v povánočním období se slevám budou naši kontroloři věnovat. Vzhledem k tomu, že slevy se nabízejí téměř na každém kroku, tak se dá říct, že počet kontrol naroste,“ doplňuje mluvčí ČOI Jana Jelínková.
Mluvčí ČOI Jana Jelínková a prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka v poledních Ozvěnách dne na Radiožurnálu
Zákazník samozřejmě může obchodníka na nesrovnalosti upozornit sám, může se také obrátit na Českou obchodní inspekci. Bránit se může i zpětně. „Pokud doma zjistíme, že na nás byly použity nekalé obchodní praktiky, tak stačí sednout k internetu a na stránkách ČOI podat podnět,“ dodává Borovička.
Podle prezidenta Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeňka Juračky se ale většinou nakupování ve slevách vyplatí. „Dobrý obchodník, když nakupuje zboží, zejména to, co potom podléhá slevě, už při stanovení první prodejní ceny musí počítat s marží tak, aby v případě, že neprodá veškerý sortiment, ho mohl doprodat,“ říká Juračka.
Dodává, že se slevami vlastně již předem obchodníci počítají. „Obchodník, který neslevuje, na trhu dlouho nevydrží, protože zákazník slevy čeká,“ uzavírá Juračka.