Siemens zavře továrnu v Praze Zličíně, zaměstnanci se bouří
Německý koncern Siemens se do druhé poloviny roku 2009 stáhne z továrny na výrobu kolejových vozidel v Praze na Zličíně. Do té doby se bude snažit najít kupce, který bude pokračovat v průmyslové výrobě. Odbory, které od pondělí drží stávkovou pohotovost, chystají zatím neupřesněné protesty. V podniku pracuje zhruba 1100 lidí. Siemens získal závod na výrobu kolejových vozidel na začátku roku 2002. Firma vyrábí například vozy pro pražské metro nebo železniční vagóny.
Německý koncern Siemens v druhé polovině roku 2009 v Česku končí. Dnes to zaměstnancům sdělilo vedení továrny v Praze Zličíně. Vedení Siemensu uvádí jako hlavní důvody sílící českou korunu a také nedostatek kvalifikované pracovní síly. Zaměstnanci takové argumenty jednoznačně odmítají, několik stovek jich dnes odpoledne vyšlo před bránu závodu.
Kvůli obavám o další osud jsou odboráři od pondělka ve stávkové pohotovosti. Předseda odborového sdružení Kovo Josef Středula tvrdí, že Siemens se svými českými zaměstnanci zachází jako s občany Evropské unie druhé kategorie. Proč, to dnes řekl Radiožurnálu: "Když mluvím o druhé kategorii, tak tím zdůrazňuji, že se firma Siemens chová vůči svým zaměstnancům v Německu zcela odlišně než k zaměstnancům v České republice. Komunikace je jen vůči Německu a dokonce v Německu chtějí ochránit pracovní příležitosti a je na to uzavřena dohoda. Jak je možné, že taková ochrana je možná v jedné zemi Evropské unie a v druhé zemi se má sdělovat, že firma končí a je možné, že bude kompletně uzavřena?"
Tajemník Úřadu Hospodářské komory České republiky Vladimír Šiška si ale myslí, že komunikace ve firmě Siemens není chybná: "To jsou vnitřní procesy firmy Siemens. Myslím, že nám nepřísluší komentovat jaké mají nastavené komunikační linky."
Siemens se stáhne z pražského závodu
Firma v tiskové zprávě uvedla, že Siemens má v úmyslu nově seskupit evropské výrobní aktivity, aby podpořil svou dlouhodobou konkurenceschopnost. Součástí tohoto procesu je proto i rozhodnutí, že se Siemens nejpozději ke konci září roku 2009 stáhne z pražského výrobního závodu Siemens Kolejová vozidla. Prodej závodu je preferovanou možností.
"Nové uspořádání je nutné k tomu, abychom odstranili nadbytečné kapacity a tím dlouhodobě zvýšili svou konkurenceschopnost," řekl Hans-Jörg Grundmann, CEO divize Mobility. Nevyloučil ani možnost prodeje pražského výrobce: "Máme v Praze vzdělané a zkušené odborníky a dokážeme si představit, že tento závod prodáme solidní společnosti." Hlavní příčinou přebytečných kapacit je zvyšující se podíl zákazníků v zemích s rychle rostoucími trhy, jako např. Čína. Tyto země přitom stále silněji požadují zapojení lokálních firem při realizaci zakázek, uvádí se také v tiskové zprávě. O osudu přibližně tisícovky českých zaměstnanců budou představitelé odborů s vedením firmy jednat ve čtvrtek.
Ministr financi, Miroslav Kalousek v uzavření závodu Siemens problém nevidí. Jak se svěřil Radiožurnálu, dobrá zpráva to ale určitě není. Vláda podle něho nemá nástroje, jak vlastníkovi v tomto případě zabránit. Pokud ale resort financí bude konstatovat porušení smluv v oblasti investičních pobídek, má ministerstvo nástroje prostřednictvím finančních úřadů, jak se těchto prostředků domoci. O situaci diskutovali ve středečném Radiofóru mluvčí podniku Petr Sedláček a předák závodních odborů Jiří Žáček.
Před časem Siemens vzbudil pozornost tím, že v koncernu začali soukromí američtí detektivové rozkrývat korupci.
Závody v Německu se zavírat nebudou
Německé podniky koncernu Siemens zatím zůstávají v provozu. Rozhodlo o tom vedení firmy. Siemens tak definitivně opustí jen pražskou továrnu na Zličíně, kde pracuje přes tisíc lidí.
Manažeři koncernu Siemens oficiálně přiznali: Obětujeme Prahu, zato si zachováme továrny v Německu a Rakousku. Právě německé podniky zůstanou v provozu nejméně do roku 2010. Firma navíc po jednání s odbory IG Metal slíbila, že nebude rušit pracovní místa z provozních důvodů. Místo toho nabídne přebytečným zaměstnancům předčasný odchod do důchodu, nebo jinou dohodu.
Siemens se přesto nevzdává svého záměru zrušit v Německu více než 5000 pracovních míst. Země tak ponese téměř třetinu plánovaných škrtů.