Kontrola NKÚ v České poště: reklamací je o pětinu víc, převod poboček na smluvní partnery vázne
České poště se nedaří převádět pobočky na takzvané pošty Partner, roste jí počet reklamací a klesá zisk. Zjistil to Nejvyšší kontrolní úřad, který výsledky prověřování hospodaření státního podniku mezi lety 2015 a 2017 zveřejnil na svých stránkách.
Takzvané pošty Partner mají provozovat obce, fyzické nebo právnické osoby a mají poskytovat základní poštovní služby kromě roznášek a dodávek zásilek.
„Na konci roku 2017 mělo být převedeno 648 poboček pošt na pošty Partner, ve skutečnosti se do té doby podařilo převést 428 poboček,“ zjistili kontroloři.
Do konce roku 2025 by měla Česká pošta převést 2527 poboček.
Třikrát více peněz pro Českou poštu? Je to potřeba kvůli doplnění míst a zvýšení mezd, říká Hamáček
Číst článek
Ředitel České pošty Roman Knap potvrdil, že je převod poboček na franšízanty ve skluzu. „Pokud jde o projekt pošta Partner, tak ten aktuálně není příliš výhodný ani pro poštu, ani pro obce. Přepracujeme ho a přijdeme s novou nabídkou, ze které budou mít prospěch obě strany,“ sdělil ČTK. Podle Knapa je také nutné správně vysvětlit starostům přínos projektu.
Podle zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu (NKÚ) roste i počet reklamací na služby České pošty. V roce 2016 jich bylo asi 55 tisíc, o rok později jich bylo už o 11 tisíc víc.
„Drtivá většina těchto podání se týkala hlavní činnosti podniku – dodávání poštovních zásilek, které tvořilo 82 procent všech reklamací,“ popisuje NKÚ.
Česká pošta dostala pokutu za nedoručování zásilek. Nechávala je rovnou na pobočce
Číst článek
I v nákupech pošty našli kontroloři nedostatky. „Kontroloři například zjistili, že podnik nakoupil v letech 2015 a 2016 nábytek pro své pobočky, avšak téměř jej nevyužil,“ informoval NKÚ na svých stránkách s tím, že ještě v letošním roce leží asi 90 procent nábytku v hodnotě přes čtyři miliony korun ve skladech.
České poště klesají zisky. Zatímco v roce 2015 byl státní podnik v plusu 241 milionů korun, v roce 2017 už to bylo jen 78 milionů. Podle NKÚ může za horší výsledky „například pokles příjmů z poštovních služeb“.
Kontroloři rovněž zjistili, že ministerstvo vnitra jako zřizovatel státního podniku nevykonalo ve sledovaném období v České poště žádnou veřejnosprávní kontrolu. „Neexistuje také dlouhodobá koncepce rozvoje České pošty, kterou by resort měl mít vypracovanou a podle které by se měl podnik rozvíjet,“ informoval na závěr NKÚ.