Česko letos do Francie vyveze zboží a služby za rekordních 200 miliard
Český export do Francie by letos mohl být rekordní. Podle odhadů totiž Česká republika vyveze zboží a služby za téměř 200 miliard korun. Ze čtvrtiny jsou to výrobky spojené s automobilovým průmyslem, hlavně auta a jejich díly.
Narůstá i objem vyvezených kancelářských strojů nebo hraček, kočárků a tříkolek. Česko je ale silné také ve službách, konkrétně v dopravě, turismu a poradenství.
„Francie je naším největším obchodním partnerem, se kterým nemáme společnou hranici. V danou chvíli tam rosteme dvojciferně, a to skoro 18 procenty, což je více, než je celkový průměr našeho růstu všech exportních aktivit,“ potvrzuje Karel Havlíček z Asociace malých a středních podniků a živnostníků.
Francie je navíc čtvrtým největším investorem v Česku. V současnosti tu působí zhruba 500 poboček francouzských firem. Nejvíce peněz míří do automobilového průmyslu. S investicemi pomáhá i agentura CzechInvest, která od roku 1998 zprostředkovala projekty za 23 miliard korun.
„Francouzští investoři jsou pro nás zajímaví, protože se v současné době orientují na projekty s vysokou přidanou hodnotou, ať už jde o obory, jako je letectví či robotika, nebo i tradiční obory, jako je automobilový průmysl,“ dodává mluvčí agentury Petra Menclová.
Příkladem je společná investice francouzské společnosti PSA a japonské Toyoty do nového závodu na výrobu malých aut v Kolíně. Výše investice přesáhla dokonce 1,3 miliardy eur.
Podle ředitele Francouzsko-české obchodní komory Jaroslava Hubaty Vacka ale přibývá také investic do výzkumu. „Zajímavý fenomén je rozšiřování vědeckých výzkumných center, a například firma Valeo, která má v Praze své vývojové centrum s asi 150 inženýry, hodlá zdvojnásobit jejich počet,“ říká.
V Česku se daří i luxusním značkám, jak módním, tak kosmetickým. V Praze otevřela nový obchod třeba francouzská firma Louis Vuitton.