České streamovací platformy naskočily na světový trend minisérií. A vyplácí se jim to

Tuzemské streamovací služby čím dál více lákají diváky na exkluzivní obsah. Tedy ten, který je dostupný pouze za předplatné, nebo v případě České televize pouze online. Nejoblíbenější platformy v Česku jsou Netflix a HBO dohromady s více než milionem předplatitelů.

Online Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vojtěch Vodochodský a Anna Fialová jako Petr Sepeši a Iveta Bartošová

Jedním z nejnovějších lákadel pro placené sledování televize je minisérie Iveta platformy Voyo o začátcích pěvecké kariéry Ivety Bartošové | Zdroj: TV Nova

Zájem lidí o online obsah dokazují i čísla Českého statistického úřadu. Jen vloni u nás počet předplatitelů vzrostl o zhruba 410 tisíc na více než 1,34 milionu. Odpovídá to asi 15 procentům Čechů starším 16 let. 

Jedním z nejnovějších lákadel pro placené sledování televize je minisérie Iveta platformy Voyo (televize Nova) o začátcích pěvecké kariéry Ivety Bartošové. Tu v seriálu ztvárnila Anna Fialová, jejího partnera Petra Sepéšiho Vojtěch Vodochodský. Hudbu k sérii složil Ondřej Brzobohatý, který zároveň ztvárnil postavu skladatele Ladislava Štaidla. Televize Nova tak pokračuje ve své strategii lákat předplatitele na exkluzivní domácí obsah.

Netflix přichází o předplatitele. Poprvé připouští možnost levnější služby s reklamami

Číst článek

„Ostatně svůj největší klenot Ordinaci v růžové zahradě přesunuli na Voyo už minulý rok. Pak začali točit původní minisérie jako Případ Roubal nebo Guru s Vojtěchem Kotkem. Iveta je takové vyvrcholení té roční snahy nalákat nové diváky — a ta snaha samozřejmě bude dál pokračovat,“ komentuje pro Radiožurnál zakladatel serveru filmtoro.cz a kinomaniak.cz Tomáš Vyskočil.

Právě VOD služba (česky video na vyžádání, pozn. red.) televize Nova zatím registruje v Česku a na Slovensku 350 tisíc uživatelů.

„Ten růst je dokonce ještě silnější, než čekali,“ tvrdí Vyskočil. „Už před dvěma lety svoji strategii definovali tak, že chtějí mít milion uživatelů na těchto trzích a zatím pro ně ta trajektorie vypadá velmi pozitivně. Sice tím trh úplně nevyhrají, ale rozhodně to můžou velkým americkým platformám hodně zkomplikovat.“

Naráží tím na tuzemské favority mezi streamovacími službami, platformy Netflix a HBO, které teď dohromady mají u nás více než milion předplatitelů. Podle Vyskočila je nicméně právě originální česká tvorba to, čím jim mohou lokální služby konkurovat.

Přichází Czechflix?

Také veřejnoprávní Česká televize se pustila do obsahu, který je určený jen a pouze pro online sledování. Nedávno uvedla seriál pro náctileté TBH nebo dokumentární cyklus Novinářky. Aktuálně je v nabídce 15 pořadů, které v televizi neuvidíte. 

Apple v Rusku pozastavil službu Apple Pay pro platební systém Mir. V zemi končí i platforma Spotify

Číst článek

„Česká televize má speciální pozici nejenom u nás, ale možná i v Evropě, protože je generátorem velmi kvalitního obsahu už dlouhá léta. Jejich tvůrčí týmy by jim Netflix a jiné stanice mohly jen závidět,“ konstatuje Vyskočil.

Každopádně není to úplně přímé srovnání, protože nabízí svoje služby plně zdarma i na internetu a zatím se na zpoplatnění nebo spojení s dalšími platformami ani nechystá. Třeba ve Franci se některé státní i soukromé televizní společnosti spojily, aby mohli být více konkurenceschopné. U nás tedy k takzvanému Czechflixu zatím nedošlo — a ani to nevypadá, že v nejbližší době dojde.“

Skok do neznáma

Tím, že tuzemské stanice naskočily na podobný trend jako v zahraniční tedy natáčení minisérií založených na skutečných událostech nebo osobnostech , nutí Netflix více vsázet na nákup starší české tvorby a také kupovat takzvaná exkluzivní okna pro první uvedení po premiéře v kinech.

O ty se teď podle Vyskočila přetahuje hlavně Voyo a Netflix. Jako příklad dává komedii Deníček moderního fotra, jejíž uvedení na rozdíl od filmu Prvok, Šampon, Tečka a Karel získalo právě české Voyo.

Veřejnoprávní média jako Netflix? ‚Ta úvaha je od samého počátku chybná,‘ říká sociolog Štětka

Číst článek

„Možná se do podobného boje pustí v budoucnu také Prima. Česká televize v tom taky hraje určitou roli. V případě, že má přednostní právo díky koprodukci,“ doplňuje expert na s tím, že k pomyslnému skoku důvěry v podobě exkluzivního obsahu jen pro online se zatím neodhodlala právě zmíněná stanice Prima.

„Ta zatím na internetu nabízí své starší nebo přejaté pořady buď zdarma s reklamami, anebo bez reklam za měsíční příplatek. Mluví se už hrozně dlouho o tom, že bude mít svojí službu za předplatné podobně jako třeba Nova, ale zatím není jisté, jestli udělá stejný, odvážný krok do neznáma a některé svoje pořady přesune čistě jen do onlinu nebo pro něj bude vytvářet obsah.“

Disney a osvědčený dabing

A jak kartami zamíchá příchod platformy Disney+? Ta bude vyzývat především americké platformy jako Netflix a HBO Max.

„Pozice Disney proti českým platformám, když to opravdu velmi zjednodušíme, je především v tom dětském obsahu. Češi se zatím ukazují minimálně u svých ratolestí jako milovníci hlavně českých klasik, takže v tomhle má Česká televize obrovský náskok. Vím ale, že Disney+ už teď od ní nakoupilo třeba Kačeří příběhy s českým dabingem nebo seriál Simpsonovi od Primy,“ uzavírá Tomáš Vyskočil.

Alžběta Havlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme