Zájem o ojetá elektroauta v Česku roste. Prodávají se okolo půl milionu korun, klíčový je stav baterie

V Česku roste zájem o ojeté elektromobily. Ukazují to data prodejců i Svazu dovozců automobilů. Podle sdružení stoupl loni počet registrací aut na baterie o 70 procent. Řidiči jich přihlásili přes 1200. Většinou jde o vozy staré dva až tři roky a často pocházející ze zahraničí, zejména z Německa. Lidé by si při jejich koupi ale měli dávat pozor hlavně na stav baterie, která je u eletrického vozu nejdůležitější.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nový elektromobil Citigo Škoda Auto.

Velký zájem mezi ojetými elektromobily v Česku je o model od Škoda Auto (ilustrační foto) | Zdroj: Škoda Auto

„Nejdůležitější je stav zdravé baterie. Některá auta to umí zobrazit na svém displeji,“ popisuje specialista na elektromobily ve společnosti AAA Auto Jan Dedek, jak zkontorolovat baterii v ojetém elektroautě.

Na trhu působí i firmy, které se zabývají diagnostikou baterie. „Je to několik firem, které se ale nezabývají prodejem a nákupem aut. A trvá to u nich většinou tři dny. Řidič tam auto nechá a oni vůz úplně vybijí a nabijí,“ přibližuje Dedek.

To je sice správný postup, trvá to ale několik dní. Přitom prověřovat stav autobaterie by měly přímo autobazary, které by měly kapacitu garantovat zákazníkovi, tvrdí Filip Kučera, ředitel marketingu společnosti Auto Esa.

„Všechny námi nabízené elektromobily mají změřený aktuální stav baterie z autorizovaného servisu. Je k tomu vystaven certifikát o měření. Nabízené vozy mají kapacitu minimálně 75 procent a více,“ zdůrazňuje Kučera.

Nebudeme vyrábět pouze auta se spalovacími motory. S elektromobily počítáme, říká Jahn ze Škody Auto

Číst článek

Dobrý stav garantuje i prodejce AAA Auto. „Dokud elektromobily kupovali poučení odborníci, tak po stavu baterie hodně šli. Teď nakupují i laici, kteří se moc nevyznají. Jen ví, že se mají stavu baterie bát. Ti jsou rádi, když k tomu dostanou nějaký certifikát,“ přibližuje Dedek proměnu trhu.

Poptávka roste

V AAA Auto prodali za letošní první pololetí dvojnásobek ojetých elektromobilů oproti stejnému období před rokem. Také v Auto Esa si všimli zvýšené poptávky už loni, kdy prodali víc než 100 elektromobilů, tedy víc než desetinásobek toho co v minulých letech.

Podle Filipa Kučery z Auto Esa lidé nejvíc kupují model Škoda Citigo-e iV „Jeho prodeje tvoří téměř 62 procent podílu veškerých elektroaut. Na druhém místě je BMW i3, kterého letos prodáme okolo dvaceti kusů,“ popisuje.

„Elektromobily jsou zajímavé cenově okolo 500 až 600 tisíc korun,“ dodává.

Automobilky v Česku loni vyrobily rekordní počet elektromobilů. A přibylo 320 dobíjecích stanic

Číst článek

Dobíjecí auta jsou obecně dražší než auta se spalovacím motorem. A snížení cen se očekávat nedá.

„V nejbližší době nelze zcela počítat s výrazným zlevněním, neboť náklady jsou stále značné. Příznivější může být větší výběr – více modelů v nižších cenových kategoriích. Svou roli bude mít i finální verze normy Euro 7, která může celkově ceny na určitou dobu navýšit,“ odhaduje tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný.

V Česku se elektromobily podílejí na celkových prodejích vozů pouze dvěma procenty. V Evropské unii jsou méně oblíbené už jen na Slovensku.

Naopak nejraději mají elektromobily Švédové, kde auta na elektřinu tvořila loni víc než třetinu trhu. V Německu elektroautům patří skoro pětina trhu a na silnicích jich jezdí víc než milion, uvádí statistiky Centra dopravního výzkumu. V Česku ale zatím funguje jen 15 tisíc elektromobilů, a to nejspíš i kvůli nižší kupní síle.

Luděk Hubáček, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme