Sci-fi Bod obnovy kolísá mezi televizní kriminálkou a designově zvládnutými obrazy budoucnosti

Andrea Mohylová ve snímku Bod obnovy | Foto: Max Stano | Zdroj: Film Kolektiv

Podle nové domácí sci-fi Bod obnovy budeme mít v roce 2041 v případě úmrtí možnost využít pravidelně vytvářenou digitální zálohu, nechat se obnovit a žít dál. Agentka Em Trochinowská (Andrea Mohylová) ve futuristickém prostředí řeší případ, kdy byla základní pravidla tohoto procesu porušena.

Premiéry Pavla Sladkého Praha budoucnosti Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Bod obnovy je velký debut celé řady tvůrců: hlavní herečky, producenta a samozřejmě režiséra. Film totiž natočil absolvent Fakulty multimediálních komunikací na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně Robert Hloz.

Jde zároveň o pozoruhodný producentský počin Jana Kallisty. Ten Bod obnovy připravil také jako svůj debut v mezinárodní koprodukci, film vznikl s přispěním Srbska, Slovenska a Polska. Podařilo se mu ambiciózní futuristický námět zredukovat na realizovatelnou úroveň.

Najdeme v nějakém koláčku štěstí? Mlčenlivá hrdinka melancholické komedie Fremont to nevzdává

Číst článek

Čím víc zohledníme producentskou stránku, a budeme tedy k filmu přistupovat v zásadě kolegiálně, tím spíš oceníme výsledky práce, které na něm byly odvedeny.

Jde o seriózní žánrový pokus, který se nepohybuje na hranici poloamatérské tvorby, jako tomu bylo například v případě hororu Bod zlomu, ani není artovým dramatem, které výchozí science-fiction element ponechává spíše v pozadí, jako byla Běžná selhání – to abychom jmenovali dva domácí příklady z nedávné minulosti.

Příležitosti na Bodu obnovy pro sebe vytvořila nová generace filmových tvůrců se žánrovými vzory. Režisér navíc nevzešel z FAMU a to, že v Česku není jen jeden režisérský zdroj absolventů, může být z dlouhodobého hlediska jedině výhodou.  

Emoce chybí, rebelie přebývá

Když toto hledisko opustíme a soustředíme se výhradně na film, začnou do popředí vystupovat nedostatky. Základní problém tkví v dialozích, scénáři a povrchnosti, která vyplývá v přenosu některých efektních vzorců do světa příběhu.

Komunita, které se zřekla technologického výdobytku, nebo mocná korporace jsou okoukané, ale akceptovatelné žánrové elementy. Když se ale například za stolem v policejní kanceláři objeví v roli nadřízeného Trochinowské Jan Vlasák, aby hlavní hrdinku peskoval za nedostatek trpělivosti, týmového ducha a disciplíny, ocitáme se v průměrné české televizní detektivce. Bod obnovy je rázem stejně obrazově statický, verbálně strojený a myšlenkově stereotypní.

Snímek také trpí nedostatkem divácké emoce. Jinými slovy, hlavní hrdinka s poněkud chladným, bezkrevným výrazem Andrey Mohylové, je nám dost fuk. Co v jejím životě změní výsledek pátrání?

Trochinowská je nositelkou žánrově charakteristické rebelské nálepky, která se ovšem projevuje hlavně tím, že se v některých případech žene do akce, i když nemá objektivně žádný důvod spěchat. Tkví její rebelství v její minulosti, ideologii, poznání světa při kriminální práci? Nevíme, jde prostě asi o její náturu. Jinak ale působí spíše průměrně, a to z hlediska fyzických schopností, detektivního důvtipu i ve svém běžném životě.

Proč se v lesích válí pračky?

Některé elementy ve filmu vzbuzují víc otázek, než by bylo záhodno. Když se například příběh dostane mimo město, vypadá krajina dystopicky. Při honičce v lesích vidíme odhozenou pračku a další odpad. Pozůstatky bojů, migrace nebo civilizace, která mimo moderní metropole kolabuje? Film nedává pořádnou oporu ani k jednomu výkladu.

Bod obnovy

sci-fi krimi
ČR / SK / Polsko, 2023, 116 min

Režie: Robert Hloz
Scénář: Tomislav Čečka, Robert Hloz, Zdeněk Jecelín
Hrají: Andrea Mohylová, Matěj Hádek, Václav Neužil, Milan Ondrík, Karel Dobrý, Agáta Kryštůfková, Jan Vlasák, Iveta Dušková

 

A tak se nabízejí dva jiné. První: je to pozůstatek nikoli nepokojů, ale starších verzí scénáře, ve kterých se patrně s dystopickými motivy pracovalo mnohem víc.

Druhý: jde o stylistickou figuru, více či méně převzatou ze zahraničních filmů stejného žánru, ať už by šlo o Cestu podle Cormaca McCarthyho, kterou zfilmoval John Hillcoat, nebo Potomky lidí podle P. D. Jamesové, kterých se ujal Alfonso Cuarón. Ať už tak, nebo tak, propojení dystopických rekvizit s celkovou vizí budoucnosti je slabé.

Tvůrci a tvůrkyně Bodu obnovy měli dost silnou vizi solidního žánrového kousku. Chtěli natočit takový film, na jaký se rádi dívají. Dokázali eliminovat lokální rozpočtové limity profesionální produkce, obsadit některé z předních domácích herců a chtějí, aby byl jejich snímek brán vážně.

Kolem základního nápadu se světem, ve kterém je možné se pro případ nepřirozené smrti zálohovat, vytvořili s pomocí hudby a digitálně kompozitních obrazů (především při práci s architekturou, případně grafických elementů à la Minority Report) co možná nejvelkolepější podívanou. Vizionářství společenské, umělecké nebo technologické se ale nekoná a výsledek kolísá mezi televizní detektivkou a designově zvládnutými obrazy.

Sci-fi Bod obnovy mělo českou premiéru na festivalu v Karlových Varech. Kina ho hrají od 21. září 2023.

Pavel Sladký Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme