spotřebitelé

spotřebitelé v textech na iROZHLASU

|Evelyna Kulíšková, ph |Zprávy z domova

V ulicích se vyskytuje člověk obalový. Kampaň upozorňuje na hromadění odpadků během nákupu

V Praze začíná kampaň neziskové organizace Bezobalu. Aktivisté během ní chtějí lidem ukázat, jak můžou ušetřit peníze i přírodu. Stačí, když budou nakupovat zboží bez průmyslových balení. Podle šéfa kampaně Petra Hanzela každý Čech průměrně vyprodukuje kilo odpadků denně. Kampaň má lidem ukázat, že to může být mnohem méně a s nadsázkou představuje nově objevený článek evolučního řetězce - člověka obalového.

| ČTK |Zprávy z domova

Inspekce varuje před polským mletým masem z Lidlu, obsahuje bakterie salmonely

Státní zemědělská a potravinářská inspekce varuje spotřebitele, aby nejedli půlkilogramový mix polského mletého hovězího a vepřového masa z Lidlu. Analýza výrobku potvrdila kontaminaci bakteriemi salmonely, informoval ve čtvrtek v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Inspekce vložila informaci do systému rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF).

2:59

|Zuzana Švejdová |Ekonomika

dTest: Desítky firem porušují zákon, pro kontakt se zákazníky dál využívají zpoplatněné linky

Spotřebitelské centrum dTest upozorňuje klienty na desítky firem, které podle něj porušují zákon. Společnosti totiž pro komunikaci se stálými zákazníky dál používají zpoplatněné takzvané modré a bílé linky. Jejich využívání přitom omezuje novela zákona o ochraně spotřebitele. Některé firmy proto už placené volání ruší.

4:08

| ČRo |Člověk

Spotřebitelské centrum zveřejnilo 7 tipů, jak se nenechat ošidit na dovolené

Stále více českých spotřebitelů řeší spor s podnikatelem z ciziny. Vyplývá to z údajů Evropského spotřebitelského centra České republiky (ESC). Lidé řeší spory třeba kvůli problémům v letecké dopravě, při ubytování nebo při nákupech zboží na internetu. ESC proto pro české turisty na svých stránkách připravilo sedm tipů, jak se nenechat na dovolené v cizině ošidit. Vloni pomáhalo řešit přes 600 sporů českých zákazníků s podnikateli z jiných zemí EU, Norska nebo Islandu.

2:51

|Filip Nerad |Zprávy ze světa

Východ EU zaostává s prosazováním práv spotřebitelů. Podle Jourové i kvůli jim samotným

Práva spotřebitelů na východě Evropské unie se stále prosazují hůř než na západě společenství. Tvrdí to Evropská spotřebitelská organizace i eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová. Podle ní jsou spotřebitelé ve střední a východní Evropě méně nároční a nedokážou se tolik prát za svá práva jako občané starých členských zemí. Příčiny vidí Jourová také v přístupu vlád a obchodníků.

3:45

| ČRo, Barbora Kladivová |Zprávy z domova

Senior vyhrál soud se 'šmejdy', firma mu musí vrátit peníze i s úroky

Právo je na straně spotřebitele, rozhodl v prvním jednání Obvodní soud pro Prahu 7 proti společnosti Bio Natural Medical. Firma ve svém sídle v pražských Holešovicích pořádá předváděcí akce a nabízí seniorům údajně ozdravující produkty. Když ale klienti chtějí odstoupit od kupní smlouvy, společnost buď nereaguje, nebo jim odstoupení zamítne. Teď by ale měla zaplatit prvnímu z řady zákazníků 40 tisíc korun a úroky z prodlení. Verdikt je zatím nepravomocný.

dTest kritizuje nadměrné obaly. Zákon ale dává výrobcům určitou volnost

|Zuzana Petráňová |Zprávy z domova

Nezisková společnost dTest upozorňuje na zbytečně velké obaly výrobků, kterými prý prodejci klamou zákazníky a navíc zbytečně zatěžují životní prostředí. Nejčastěji se tento marketingový trik používá u kosmetiky, léků, potravin nebo elektroniky. Konkrétní příklady mohou spotřebitelé najít ve speciální databázi časopisu dTest.

2:30

|Ivan Holas, Kateřina Kozmová |Ekonomika

Spotřebitelské vztahy v Česku se lepší. K dokonalosti mají ale stále daleko

Dnešní Světový den spotřebitelských práv je aktuální téměř pro každého. Vedle České obchodní inspekce a dalších dozorových orgánů se o dodržování spotřebitelských práv stará v Česku i řada dobrovolnických občanských sdružení. Jedním z nich je i SOS - Asociace s pobočkami na řadě míst Moravy i v Čechách. Každý měsíc dostává přes tisíc stížností a podnětů.

3:16

|Barbora Kreuzerová, Michaela Vydrová |Ekonomika

Němci šetří. Bojí se propouštění

Důvěra německých spotřebitelů v prosinci mírně klesne, přesto ale zůstane stabilní. Vyplývá to z čísel, které dnes zveřejnil institut GFK v německém Norimberku. Zatímco v listopadu byl index lehce nad šesti body, pro prosinec institut odhaduje mírný pokles na 5,9 bodu. Hodnoty tak zůstávají na nižší úrovni, než původně analytici očekávali.

4:19

|Vladimír Kroc, Barbora Kreuzerová, bre |Ekonomika

Průzkum GfK: Spotřebitelská důvěra v Německu stagnuje

Němečtí spotřebitelé i podnikatelé očekávají příchod horších časů. Vyplývá to z čísel, které dnes zveřejnila společnost GfK. Index, který předpovídá spotřebitelskou náladu pro příští měsíc, by měl ale v září vykazovat stejné hodnoty jako v srpnu. Bude se tedy držet těsně pod šesti body.