Jedním z faktorů poklesu prodeje piva je konopí. Ve státech, kde bylo zlegalizováno užívání marihuany, někteří spotřebitelé přešli od alkoholu ke konopí.
Například podle propočtu společnosti Centropol by rodina, která žije v domě a topí elektřinou, mohla mít platby oproti současnosti vyšší až o 100 000 korun za rok.
„Lidé snižují částky za průměrný nákup. Když jdou do obchodu, tak nakoupí výrazně méně, protože otáčí každou korunu,“ podotýká s tím, že prudce naopak vzrostly nákupy v Polsku, a to až desetinásobně.
27:09
Praha||Iva Hadj Moussa, Richard Vrdlovec, kac|Společnost
„E-shop by neměl mít problém s přijetím zboží bez cedulky, zákon nám ani neukládá to vrátit v původním obalu. V obchodě záleží na domluvě,“ tvrdí vedoucí právního oddělení organizace dTest Šmelhaus.
Platí, že spotřebitelé jsou zároveň voliči. Pokud tedy jejich nespokojenost roste, mohou vládnoucí politici pomalu vyklízet své kanceláře, jak se stalo při dvou předchozích superkrizích.
Indikátor důvěry podnikatelů klesl v listopadu o 4,8 bodu na 81,7 bodu, v případě spotřebitelů se důvěra snížila o 2,9 bodu na 83,1 bodu, uvádí České statistický úřad.
Právní úprava podle ústavních soudců obsahuje dostatečné záruky proti nepřiměřenému šíření osobních údajů. Soud také poukázal na oprávněné zájmy podnikatelů nabízejících spotřebitelům finanční služby.
Zlevnilo meziročně polotučné trvanlivé mléko nebo vejce. Ceny alkoholických nápojů stouply proti loňskému září o 5,7 procenta a tabákových výrobků o 14,2 procenta.
Na růstu se podepsaly ceny potravin. Vepřové maso či uzeniny byly v květnu dražší než před rokem, levnější bylo máslo. Zdražila i elektřina. Proti růstu inflace působily levnější pohonné hmoty.
V Praze začíná kampaň neziskové organizace Bezobalu. Aktivisté během ní chtějí lidem ukázat, jak můžou ušetřit peníze i přírodu. Stačí, když budou nakupovat zboží bez průmyslových balení. Podle šéfa kampaně Petra Hanzela každý Čech průměrně vyprodukuje kilo odpadků denně. Kampaň má lidem ukázat, že to může být mnohem méně a s nadsázkou představuje nově objevený článek evolučního řetězce - člověka obalového.
Státní zemědělská a potravinářská inspekce varuje spotřebitele, aby nejedli půlkilogramový mix polského mletého hovězího a vepřového masa z Lidlu. Analýza výrobku potvrdila kontaminaci bakteriemi salmonely, informoval ve čtvrtek v tiskové zprávě mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. Inspekce vložila informaci do systému rychlého varování pro potraviny a krmiva (RASFF).
Objednali jste si dárek přes internet, zaplatili ho kartou, e-shop vám ho nedoručil a nereaguje na žádost o vrácení peněz? Spotřebitelé mohou získat peníze zpět od banky obchodníka. Umožňuje to služba chargeback, informovalo Evropské spotřebitelské centrum ČR.
Spotřebitelské centrum dTest upozorňuje klienty na desítky firem, které podle něj porušují zákon. Společnosti totiž pro komunikaci se stálými zákazníky dál používají zpoplatněné takzvané modré a bílé linky. Jejich využívání přitom omezuje novela zákona o ochraně spotřebitele. Některé firmy proto už placené volání ruší.
Stále více českých spotřebitelů řeší spor s podnikatelem z ciziny. Vyplývá to z údajů Evropského spotřebitelského centra České republiky (ESC). Lidé řeší spory třeba kvůli problémům v letecké dopravě, při ubytování nebo při nákupech zboží na internetu. ESC proto pro české turisty na svých stránkách připravilo sedm tipů, jak se nenechat na dovolené v cizině ošidit. Vloni pomáhalo řešit přes 600 sporů českých zákazníků s podnikateli z jiných zemí EU, Norska nebo Islandu.
Práva spotřebitelů na východě Evropské unie se stále prosazují hůř než na západě společenství. Tvrdí to Evropská spotřebitelská organizace i eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Věra Jourová. Podle ní jsou spotřebitelé ve střední a východní Evropě méně nároční a nedokážou se tolik prát za svá práva jako občané starých členských zemí. Příčiny vidí Jourová také v přístupu vlád a obchodníků.
Právo je na straně spotřebitele, rozhodl v prvním jednání Obvodní soud pro Prahu 7 proti společnosti Bio Natural Medical. Firma ve svém sídle v pražských Holešovicích pořádá předváděcí akce a nabízí seniorům údajně ozdravující produkty. Když ale klienti chtějí odstoupit od kupní smlouvy, společnost buď nereaguje, nebo jim odstoupení zamítne. Teď by ale měla zaplatit prvnímu z řady zákazníků 40 tisíc korun a úroky z prodlení. Verdikt je zatím nepravomocný.
Někteří velcí producenti italských olivových olejů podle testů kvality klamali spotřebitele. Píše o tom deník The Telegraph. Sedm známých značek prodávalo obyčejné oleje jako extra panenské, i přes to, že podmínky kvality nesplňovaly. Případem se teď zabývá italská prokuratura.
Češi začínají dávat přednost českému česneku před čínským. Farmáři potvrzují, že se poptávka po českých odrůdách neustále zvyšuje a produkce se za poslední čtyři roky zhruba ztrojnásobila. Přesto se této zeleniny do Česka dováží daleko více, než pokryje domácí produkce.
Nezisková společnost dTest upozorňuje na zbytečně velké obaly výrobků, kterými prý prodejci klamou zákazníky a navíc zbytečně zatěžují životní prostředí. Nejčastěji se tento marketingový trik používá u kosmetiky, léků, potravin nebo elektroniky. Konkrétní příklady mohou spotřebitelé najít ve speciální databázi časopisu dTest.
Evropská komise chce víc propagovat práva spotřebitelů. Rozjíždí v této souvislosti v Česku dvě informační kampaně. Zaměřené jsou jak na práva při nákupu zboží, tak na úskalí spotřebitelských úvěrů. Obě kampaně představila v Praze Věra Jourová, komisařka pro spravedlnost a ochranu spotřebitelů.
Problémy českého občana, který si od belgické společnosti objednal zajištění přístupu k internetu či telefonu, ale za svoje peníze se těchto služeb nedočkal, pomohlo vyřešit Evropské spotřebitelské centrum.
Dnešní Světový den spotřebitelských práv je aktuální téměř pro každého. Vedle České obchodní inspekce a dalších dozorových orgánů se o dodržování spotřebitelských práv stará v Česku i řada dobrovolnických občanských sdružení. Jedním z nich je i SOS - Asociace s pobočkami na řadě míst Moravy i v Čechách. Každý měsíc dostává přes tisíc stížností a podnětů.
5:26
|Jaroslav Skalický, Milan Kopp, Vojtěch Kouřímský|Člověk
Brněnská restaurace Koishi fish & sushi je vítězem Maurerova výběru Grand restaurant 2013. Nezávislý průvodce po nejlepších a nejzajímavějších restauracích v Česku vychází právě dnes.
Důvěra německých spotřebitelů v prosinci mírně klesne, přesto ale zůstane stabilní. Vyplývá to z čísel, které dnes zveřejnil institut GFK v německém Norimberku. Zatímco v listopadu byl index lehce nad šesti body, pro prosinec institut odhaduje mírný pokles na 5,9 bodu. Hodnoty tak zůstávají na nižší úrovni, než původně analytici očekávali.
Němečtí spotřebitelé i podnikatelé očekávají příchod horších časů. Vyplývá to z čísel, které dnes zveřejnila společnost GfK. Index, který předpovídá spotřebitelskou náladu pro příští měsíc, by měl ale v září vykazovat stejné hodnoty jako v srpnu. Bude se tedy držet těsně pod šesti body.