Obchodní deficit s Čínou se dostal na nejvyšší úroveň v historii kvůli ochlazení obchodu v průmyslu, zejména automobilovém. A zde bude hůř: Evropská komise bude vyšetřovat dotace Číny elektromobilům.
Kancléř Olaf Scholz nyní oznámil, že spolková země dá do podpory čipového byznysu z mimorozpočtového rozvojového a klimatického fondu astronomických 20 miliard eur (480 miliard korun).
Vicepremiér Leo Varadkar potvrdil, že pokud se naplní spekulace a Londýn během několika dnů aktivuje článek 16 protokolu, reakcí Evropské unie by bylo pozastavení loni vyjednané obchodní dohody.
Jeho politika bude méně vyostřená a má naději být daleko předvídatelnější. A to je myslím pozitivní faktor, protože ekonomika má ráda předvídatelnost,“ míní Michal Brožka, ekonom Komerční banky.
V perspektivě čínského vedení, které tradičně uvažuje dlouhodobě a strategicky, zaujala pandemie místo krize nabízející příležitost, kterou je třeba využít.
USA a Čína ve středu podepsaly počáteční dohodu. Čína se v ní zavázala nakoupit v příštích dvou letech z USA navíc zboží v přepočtu za 4,5 bilionu Kč výměnou za zrušení některých amerických cel.
Dohoda je zatím největším krokem k vyřešení 18 měsíců trvající obchodní války mezi dvěma největšími ekonomikami světa, která rozbouřila finanční trhy a zpomalila globální ekonomický růst.
Americký prezident Donald Trump cílí na šampaňské v rámci eskalující obchodní války s Evropou. Producenti francouzského symbolu luxusu zároveň ztrácejí podporu domácích spotřebitelů.
Největší nákupní akce na světě přesáhne loňská čísla prodejů. Čínští spotřebitelé utratili přes 30 miliard dolarů a částka stále roste. Loňský rekord 30,8 miliardy nezůstane nepřekonán.
„Pro světovou ekonomiku je dnešní zmírnění rizika neřízeného odchodu Británie z EU dobrou zprávou, nicméně nebude stačit, aby rozptýlila rizika dalšího zpomalování,“ uvedl hlavní ekonom ING Seidler.
„Administrativa v současnosti neuvažuje o tom, že by bránila čínským podnikům v registraci akcií na amerických akciových trzích,“ citovala agentura Bloomberg.
Spojené státy a Čína spolu vedou obchodní válku od minulého roku. Americký prezident Donald Trump viní Čínu z řady nekalých obchodních praktik, které podle něj poškozují americké podniky.
„Tlak, který vyvíjí Trump i další rozvinuté ekonomiky na Čínu, je potřebný, protože to už je vyspělá země i ekonomika. Na druhé straně obchodní válka tohoto typu není řešením,“ myslí si Jan Švejnar.
„Čína neměla ukládat nová cla na výrobky ze Spojených států za 75 miliard dolarů,“ reagoval na twitteru Trump, přičemž opatření označil za politicky motivované.
Celní válka mezi USA a Čínou začala již v loňském roce. Washington se pomocí cel snaží přimět Peking ke změně obchodních praktik a ke snížení čínského přebytku v obchodování s USA.
Investoři vycházeli z obavy, že bude následovat krach těžebních a distribučních společností a hospodářská recese. Leč o dva dny později strach takřka pominul a ceny akcií začaly vyrovnávat ztráty.
„Dočasná všeobecná licence“ bude prodloužena o 90 dní, tvrdí zdroj agentury Reuters obeznámený se situací. Americké úřady ani čínská společnost se k informaci zatím nevyjádřily.
„Vedeme si s Čínou velmi dobře. Jednáme s ní. Na uzavření dohody nejsme připraveni - ale uvidíme, co se stane,“ prohlásil Trump. Čína chce podle něj něco udělat, ale on ještě není připraven na nic.
List China Daily, který čínská vláda často využívá ke sdělování svých postojů upozornil, že šance na uzavření obchodní dohody se sice zvýšila, ale stále není jisté, že jí bude skutečně dosaženo.
Trump označil sobotní vyjednávání s Si Ťin-pchingem za „vynikající“, podle Trumpa jsou teď země znovu „na správné cestě“. Po skončení summitu G20 by se chtěl sejít také s Kim Čong-unem.
Prodej automobilů v Číně se v květnu meziročně snížil o 16,4 procenta na 1,91 milionu automobilů. Největší světový trh motorových vozidel je tak v poklesu už jedenáct měsíců.