V Litoměřicích letos rekordně stoupl zájem o MHD zdarma. Množství aut ve městě přesto stále roste

MHD v Litoměřicích jezdí už 5 let zdarma | Foto: Lucie Heyzlová | Zdroj: Český rozhlas

Trvale přesednout z auta do vlaků a autobusů může podle výpočtů odborníků OSN ušetřit i přes dvě tuny uhlíkových emisí za osobu a rok. Na individuální úrovni to tedy patří k tomu nejúčinnějšímu, co můžeme pro ochranu klimatu udělat.

Litoměřice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Některá česká města se snaží jít tomuto trendu naproti – třeba v Litoměřicích je už pět let cestování autobusem zdarma.

Zájem o tento typ dopravy meziročně výrazně stoupl, radnice si to vysvětluje zdražením benzínu. Snížit počet aut se ale zatím nepodařilo.

„Za první rok, kdy začala být ta linka zdarma, přepravila zhruba 300 000 osob. Zhruba o těch 140 000 lidí to stoupá každý rok. V loňském roce jsme měli rekord – přepravili jsme 613 000 cestujících,“ shrnuje prvních pět let litoměřické MHD zdarma místostarosta z ANO Jiří Adámek.

S nárůstem cestujících rostou náklady na MHD | Foto: Lucie Heyzlová | Zdroj: Český rozhlas

Hlavními důvody pro zavedení byl v roce 2018 pokles počtu platících cestujících a snaha o zlepšení ovzduší ve městě. Místo na naftu teď autobusy jezdí na stlačený zemní plyn. „V podstatě jsme se snažili zajistit i to, aby v Litoměřicích byla plnička CNG, což se podařilo,“ dodává vedoucí odboru životního prostředí Pavel Gryndler.

Linky MHD jsou označené jako A, B, C, D. Od loňského roku pak jezdí také sezónní autobusy na zdejší koupaliště. Některé změny se dotkly i samotného provozu autobusů.

„V průběhu doby se z některých zastávek staly zastávky na znamení – tak, aby došlo k urychlení toho času a k úspoře nějakých finančních prostředků,“ přibližuje Jiří Adámek.

Spolu s nárůstem cestujících ale podle Adámka rostou i náklad na provoz MHD: „V současnosti se to pohybuje kolem 15 milionů ročně, začínali jsme přitom na 12.“

Množství aut se v Litoměřicích nesnížilo | Foto: Lucie Heyzlová | Zdroj: Český rozhlas

Aut neustále přibývá

Část obyvatel si rychle zvykla, že se zdarma dopraví, kam potřebuje. Množství aut ve městě se ale nesnížilo – naopak.

„Bohužel méně aut není, protože počet lidí, kteří jezdí autem, raketově roste – zejména na těch tranzitních silnicích, které spadají pod Ředitelství silnic a dálnic. Po těch nám denně projede zhruba 28 000 aut, zejména na Českou Lípu,“ popisuje Jiří Adámek.

Kýžený efekt, kdy lidé raději využijí dopravy zdarma, se zatím v Česku neosvědčil. „Veřejná doprava je od toho, aby vysála tu individuální automobilovou dopravu z ulic. Ten efekt zdarma tomu ale zas tolik nepřidá, takže jsem vůči tomu skeptický,“ potvrzuje Ondřej Smíšek z dopravní fakulty ČVUT.

Obyvatelé se ale o svou MHD zdarma obávat nemusí. Vedení města navíc plánuje zavedení nových inteligentních zastávek.

Lucie Heyzlová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme