Řidiči si mohou příští rok koupit jednodenní dálniční známku. S elektromobily budou jezdit zdarma

Ministerstvo dopravy od března příštího roku zavede jednodenní dálniční známku. Bude stát 200 korun. Zatímco roční známka má zdražit z 1500 na 2300 korun, desetidenní kupon zlevní o 40 korun na 270 korun a měsíční bude stát 430 korun místo 440 korun. Vyplývá to z návrhu novely zákona o pozemních komunikacích, kterou v pátek představil ministr dopravy Martin Kupka (ODS).

Praha (Aktualizováno: 13:28 12. 5. 2023) Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Další úseky českých dálnic budou nově bez poplatku (ilustrační foto)

Stát zavede od příštího března jednodenní dálniční známku za 200 korun (ilustrační foto) | Foto: Milan Kopecký | Zdroj: Český rozhlas

Při stanovení cen se Česko od příštího roku muselo řídit evropskou směrnicí Euroviněta, která určuje, že měsíční známka musí být maximálně 19 procent ročního poplatku, desetidenní do 12 procent a denní do devíti procent. Celkový výnos z prodeje známek by se měl v příštím roce zvýšit o 1,3 miliardy korun z loňských zhruba 5,8 miliardy.

Vláda zdraží dálniční známky na 2300 korun. Reálná hodnota se od roku 2012 propadla, stojí v odůvodnění

Číst článek

„Hledali jsme kompromis, jak udržet cenu ročního kuponu na dostupné úrovni a zároveň to, aby krátkodobé známky mohly být významným příjmem za využití dálniční sítě,“ uvedl Kupka.

Roční známka nezdražovala od roku 2012 a podle Kupky zvýšení ceny pouze zahrnuje inflaci za posledních deset let. Národní ekonomická rada vlády radila zvýšení ceny na 3000 korun.

Do budoucna by se měla cena dálničních známek pravidelně valorizovat tak, aby zohledňovala vývoj inflace. Ceny známky se budou zvyšovat kumulativně, aby se cena stanovila vždy na celé stokoruny.

Evropská směrnice zároveň umožňuje odpustit časový poplatek za používání dálnic pouze bezemisním vozidlům na elektrický pohon nebo vodík. Hybridní vozidla s kombinovaným množstvím emisí do 50 g CO2/km, která dosud jsou zcela osvobozena, budou platit 25 procent sazby časového poplatku.

Švédsko chce elektrifikovat 3000 kilometrů dálnic do roku 2045. Umožnilo by to zmenšit baterie v autech

Číst článek

U vozidel v systému časového zpoplatnění poháněných zemním plynem nebo biometanem zůstane míra zvýhodnění na současné úrovni 50 procent sazby.

Jelikož nové ceny známek budou platit až od března, v lednu a v únoru příštího roku si řidiči budou moci pořídit známky za stávající ceny, a to včetně ročního kuponu. Možné je bude pořídit maximálně jeden měsíc od data požadované platnosti.

Návrh zákona dále počítá s tím, že z registru silničních vozidel se budou Státnímu fondu dopravní infrastruktury poskytovat údaje potřebné pro určení výše poplatku, což bude využitelné pro ověření toho, zda vozidlům, která jejich uživatel registruje, v systému dálničních známek náleží zvýhodněná sazba.

Vážení kamionů

Ministerstvo chce také zintenzivnit postihování přetížených kamionů. Letos zprovozní sedmou váhu a do konce příštího roku chce mít 12 vysokorychlostních vah.

Tuzemská dálniční síť má 1365 kilometrů, z toho je 226 bez poplatku. Za posledních deset let přibylo 226,5 kilometru. Ministr doplnil, příští rok bude uvedeno do provozu 100 kilometrů dálnic a do roku 2025 to má být 200. Celá dálniční síť má být hotová do deseti let.

Dálniční poplatky v Česku byly zavedeny od 1. ledna 1995. Zpočátku se požívaly nalepovací známky, od roku 2021 byly kupony nahrazeny elektronickými známkami.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme