Český voják posílá alianční stíhačky do vzduchu. Jen loni NATO třistakrát vzlétlo k ruským letadlům

Rozkaz „alfa scramble“, který pro alianční stíhačky znamená ostrý vzlet, dával Tomáš Sedmík už mnohokrát. Český podplukovník totiž třetím rokem slouží ve středisku vzdušných operací NATO v německém Uedemu, které má na starost ochranu a monitoring nebe nad celou severní Evropou – od Alp až po Pobaltí a nově také Finsko. Svou práci popsal pro Radiožurnál a iROZHLAS.cz.

Praha Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Rumunské a portugalské stíhačky F-16 na air policing misi v Litvě, 2023

Rumunské a portugalské stíhačky F-16 na air policing misi v Litvě, 2023 | Foto: Mindaugas Kulbis | Zdroj: AP photo

„Řešíme nestandardní situace ve vzdušném prostoru. Reagujeme na narušitele, na letadla v nouzi, na letadla, která ztratila spojení nebo se odchýlila od letového plánu a nekomunikují. Vzlétáme, pokud se objeví strategické bombardéry,“ vypočítává situace, se kterými se v práci setkává.

Vše se řídí přísnými pravidly, která musejí mít Sedmík a jeho kolegové – vojáci ze sedmnácti dalších aliančních zemí – v hlavě, aby se mohli rychle rozhodovat. Pokud se ale u hranic NATO objeví cizí stíhačky, vyráží se na ně „podívat“ vždy.

„Je to ukázka naší přítomnosti. Oni vědí, že tam jsme, a my víme, že tam jsou oni,“ shrnuje.

Tři sta ostrých vzletů

Uedemské velitelství je součástí integrovaného systému protivzdušné a protiraketové obrany NATO (NATINAMDS), tedy sítě vzájemně propojených národních a aliančních center a systémů.

Každá členská země se sama rozhoduje, co její armáda vyčlení ze svého pro potřeby NATO. Ve výsledku má pak Aliance vždy k dispozici stíhačky, které jsou v trvalé pohotovosti. Nejde ale jen o ně, jsou to i radary nebo různé senzory.

„Protivzdušná obrana je strašně široký pojem. Patří sem radiolokátory, protiraketové systémy, letectvo, systémy velení a řízení,“ vysvětluje Sedmík.

Všechny informace se scházejí na dvou místech, kde se pak rozhoduje, jak na případné narušení vzdušného prostoru nebo přílišné přiblížení k alianční hranici reagovat. Kromě Uedemu je to ještě španělský Torrejón, kde dohlížejí na nebe nad jižní Evropou.

Černochová a americký velvyslanec podepsali nákup stíhaček F-35. Česko za ně zaplatí 150 miliard korun

Číst článek

Uedem má také na starost alianční „air policing“ misi v Pobaltí, kdy členské země posílají stroje na základny v Estonsku, Litvě a Lotyšsku, jejichž armády vlastní stíhací letectvo nemají.

Loni alianční stíhačky startovaly ke třem stovkám případů, kdy se ruská vojenská letadla pohybovala poblíž hranice NATO. A nejčastěji to bylo právě nad Baltským mořem.

„K většině incidentů dochází nad mezinárodními vodami,“ potvrzuje Sedmík. „Tam se může kdokoliv pohybovat jakkoliv. Pokud k takovému letadlu startujeme, tak to je proto, abychom byli připravení chránit hranice, pokud by mělo dojít k jejich narušení.“

Válka na Ukrajině podle něj pak žádné větší změny do jeho práce nepřinesla, tedy kromě mírného snížení intenzity letového provozu ruské armády.

Nakonec i Estonsko, které je v případě ruského útoku „první na ráně“, hlásí, že loni nedošlo ani jednou k narušení jeho vzdušného prostoru Rusy, což se stalo poprvé od roku 2014.

„Pokles počtu ruských vojenských letů (včetně incidentů) v Pobaltí je důsledkem války na Ukrajině, protože většina ruského bojového letectva je zapojena do ukrajinského konfliktu,“ vysvětlil v estonském rozhlase a televizi velitel estonského letectva plukovník Janek Lehiste.

Sedmík ale dodává, že za narušením hranice nemusí být vždy špatný úmysl, ale může k němu dojít i omylem, třeba vinou nepřesné navigace.

Samostatnou kapitolu a výzvu pak podle něj představují drony. Ty můžou být velké od pár centimetrů po několik metrů a obzvlášť ty malé můžou mít radary problém zachytit.

Kateřina Gruntová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme