Facebook ohlásil omezení před americkými volbami. Týkat se budou politických reklam a přeposílání zpráv

Společnost Facebook ve čtvrtek dva měsíce před vyvrcholením souboje o Bílý dům oznámila nové kroky, jejichž cílem je omezit šíření dezinformací o průběhu amerických voleb a snížit riziko násilností po ukončení hlasování. Provozovatelé největší sociální sítě světa mimo jiné avizovali, že v týdnu před volbami nebudou přijímat nové reklamy s politickou tematikou.

Menlo Park Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Facebook

Nová opatření Facebooku jsou podle Zuckerberga reakcí na zkušenosti z posledních let a také na konzultace s experty na volební a občanská práva | Foto: Michaela Danelová | Zdroj: iROZHLAS.cz

Novinky oznámil na svém facebookovém profilu zakladatel sociální sítě Mark Zuckerberg. V obsáhlém příspěvku varoval před množícími se pokusy „podkopat legitimitu našich voleb zevnitř“ Spojených států a napsal, že kvůli aktuálnímu rozdělení americké společnosti a možným průtahům při sčítání hlasů se obává zvýšeného rizika „občanských nepokojů napříč zemí“.

Facebook v Austrálii kvůli návrhu zákona hrozí, že znemožní sdílet zprávy. Cílem je ochrana vydavatelů

Číst článek

Facebook dlouhodobě čelí kritice, že zmíněnou polarizaci společnosti jen zhoršuje a že jeho snahy v boji proti dezinformacím nejsou dostatečné. Nová opatření jsou podle Zuckerberga reakcí na zkušenosti z posledních let a také na konzultace s experty na volební a občanská práva.

„Tyto volby nebudou jen dalšími typickými volbami,“ uvedl při oznamování „dodatečných kroků“ ve snaze podpořit volební účast, propojovat uživatele s důvěryhodnými informacemi a bojovat proti manipulacím.

Nejvýraznějším opatřením je plánované týdenní moratorium na zadávání politických reklam. Zuckerberg jej zdůvodnil tím, že těsně před termínem voleb už by kandidáti či média nemuseli mít dostatek času k reakci na nová tvrzení.

Omezení přeposílání zpráv

Starší reklamy s politickým obsahem ovšem budou moci zůstat aktivní i v posledním týdnu kampaně a jejich zadavatelé budou i v této době mít možnost upravovat nastavení jejich cílové skupiny. Čtvrteční oznámení tedy nereflektuje dvě hlavní výhrady týkající se přístupu Facebooku k politickým reklamám. Společnost neomezila možnosti kolem jejich cílení a stále odmítá ověřovat jejich pravdivost.

Facebook nicméně už před delší dobou ohlásil, že bude na svých platformách blokovat příspěvky s nepravdivými výroky o způsobu hlasování či o situaci ve volebních místnostech. Nyní slibuje, že ve spolupráci s volebními činiteli toto úsilí vystupňuje. V této souvislosti také omezí funkci přeposílání zpráv ve své komunikační aplikaci Messenger.

Facebook omezí šíření konspirační teorie QAnon. Smazal na 800 skupin, příspěvkům sníží relevanci

Číst článek

„Zavádíme pravidla proti tomu, aby se využívaly hrozby spojené s covidem-19 k odrazování od účasti ve volbách. Odstraníme příspěvky s tvrzeními, že lidé dostanou covid-19, když se zapojí do hlasování,“ uvádí dále Zuckerberg.

Zveřejňování výsledků

Šéf Facebooku přiblížil také informační kampaň spuštěnou s cílem pomoci voličům s registrací a následnou účastí ve volbách. Po uzavření hlasovacích místností prý bude úkolem tohoto nového prvku v uživatelském rozhraní „připravit lidi na variantu, že může nějaký čas trvat, než přijdou oficiální výsledky“.

V případě, že se ještě před jejich zveřejněním nějaký kandidát či kampaň prohlásí za vítěze, má být příspěvek opatřen speciálním štítkem a odkazem na oficiální čísla.

Nové kroky představují další kapitolu ve snaze sociálních sítí podpořit „integritu voleb“, kterou odstartovalo především rozhořčení kolem dezinformační kampaně před minulou volbou amerického prezidenta, jejíž část měla původ v Rusku.

Jak píše agentura AP, technologické společnosti tehdy nebyly na takový scénář připravené a jejich přístup k podvodným účtům a šíření manipulací je od té doby bedlivě sledován.

Zuckerberg ve čtvrtek uvedl, že hrozba „koordinovaných snah v podání zahraničních vlád a jednotlivců“ nezmizela, avšak nyní prý jeho firma disponuje „některými z nejsofistikovanějších týmů a systémů“ k prevenci podobných zásahů.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme