Přísnější pravidla pro Booking. Společnost je vlivnou digitální platformou, rozhodla Evropská komise

Evropská komise v pondělí označila společnost Booking za gatekeepera, tedy vlivný podnik, jenž významně ovlivňuje provoz internetu. Znamená to, že firma, která prostřednictvím své služby Booking.com nabízí na internetu krátkodobé ubytování, bude muset splňovat přísné povinnosti podle unijního nařízení o digitálních trzích. Komise také zahájí vyšetřování sociální sítě X a jejího působení na trhu, uvedla v tiskové zprávě.

Brusel Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Aplikace Booking.com (ilustrační foto)

Společnost Booking má nyní šest měsíců na to, aby splnila povinnosti, které jí nařizuje DMA | Zdroj: Smartmockups.com/iROZHLAS.cz

Pojem gatekeeper zavedlo předloni schválené unijní nařízení o digitálních trzích (DMA), podle kterého musejí globální digitální firmy dodržovat nová pravidla, jejichž smyslem je lépe ochraňovat podnikání jejich menší konkurence.

Pro spotřebitele by také mělo být jednodušší snadno se odhlásit ze služeb dané platformy.

Firma označená jako gatekeeper musí mimo jiné sdílet více informací s menší konkurencí odkázanou na její služby. Přísnější bude i dohled nad antimonopolními pravidly či kontrola akvizic menších společností těmi velkými.

Booking.com zaplatí pokutu 8,3 milionu, potvrdil český soud. Web si domlouval s hotely lepší podmínky

Číst článek

Firmám, které se normou nebudou řídit, hrozí přísné sankce, pokuty mohou dosáhnout až deseti procent celosvětového ročního obratu.

Společnost Booking má nyní šest měsíců na to, aby splnila povinnosti, které jí nařizuje DMA. Do půl roku má Evropské komisi předložit podrobnou zprávu o tom, jak pravidla dodržuje.

Booking podle agentury AP uvedl, že se zástupci Evropské komise určitou dobu již spolupracuje. Pondělní rozhodnutí firma očekávala. „Nyní toto rozhodnutí přezkoumáváme a budeme s nimi dál konstruktivně spolupracovat při vytváření řešení ke splnění požadavků,“ dodal Booking.

Regulace digitálních platforem

Cílem DMA je zajistit konkurenceschopné a spravedlivé trhy v digitálním odvětví.

Reguluje gatekeepery, tedy velké digitální platformy, které představují důležitou bránu mezi podnikovými uživateli a uživateli digitálních služeb.

Evropská komise vyšetřuje firmu Meta. Prý málo omezuje šíření podvodných reklam a dezinformací

Číst článek

Místopředsedkyně Evropské komise Margrethe Vestagerová, která má na starosti hospodářskou soutěž, v tiskové zprávě uvedla, že rozhodnutí přinese turistům větší výběr a hotelům více podnikatelských příležitostí.

Komise loni v září označila za gatekeepery firmy Alphabet, Amazon, Apple, ByteDance, Meta Platforms a Microsoft. Těchto šest společností mělo povinnost do letošního 7. března plně dodržovat všechny povinnosti v oblasti DMA.

O tom, zda je gatekeeperem i sociální síť X, rozhodne Evropská komise do pěti měsíců.

Zabývala se také on-line reklamní službou X Ads. Nicméně dospěla k závěru, že ta charakteristiky vlivného podniku nenaplňuje.

Společnost X v pondělí uvedla, že rozhodnutí Evropské komise nezařadit její reklamní službu mezi gatekeepery vítá. Dodala, že bude s evropskými regulátory dál spolupracovat.

ČTK Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme