Nový železniční most přes Labe v Pardubicích už spojil oba říční břehy. Jezdit se po něm začne koncem roku

Dělníci dokončili vysouvání nového železničního mostu přes Labe v Pardubicích. Ten je na trase mezi hlavním a rosickým nádražím a jeho stavba se součástí rozsáhlé modernizace tratě z krajského města do Stéblové. V provozu by měl být nový most od letošního prosince.

Pardubice Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vysouvání nového železničního mostu přes Labe v Pardubicích

Vysouvání nového železničního mostu přes Labe v Pardubicích | Foto: Josef Vostárek | Zdroj: ČTK

Dělníci 1400 tun těžkou a 140 metrů dlouhou konstrukci dávali dohromady na pravém, rosickém břehu řeky a tím, jak v montáži pokračovali dál, postupně konstrukci vysouvali nad vodu, až nakonec dosáhli levého břehu.

Přehrát

00:00 / 00:00

Stavbaři víc než 140 metrů dlouhou konstrukci usadili do konečné polohy

Provoz na trati Pardubice – Hradec Králové byl po většinu času zachovaný, protože původní most posunuli stavbaři o 18 metrů proti proudu a přivedli k němu koleje.

Modernizace trati Pardubice – Stéblová je z valné části už hotová. Úsek je dvoukolejný, opravené jsou zastávky i přejezdy.

Hlavní výhodou nového mostu je především to, že bude dvoukolejný. Původní nebyl a soupravy se na něm musely vzájemně pouštět. Provoz navíc bude výrazně tišší.

„Nový most bude mít průběžné štěrkové lože, takže bude výrazně nižší hlučnost. Bude dvoukolejný, takže velmi pomůže kapacitě. A je tam samozřejmě vyšší rychlost,“ řekl před časem stavbyvedoucí Jan Mitlöhner.

V říjnu výluka

Nový most je obloukový. Zprostřed řeky tedy zmizí pilíř, který podepíral starou konstrukci.

Největší železniční oblouk v zemi překlene Vltavu u Orlíku. Původní historický most zůstane vedle

Číst článek

Most už sice je ve finální poloze, ale teď je k němu potřeba dovést koleje. Pro cestující to bude na podzim znamenat zhruba dvouměsíční výluku, kdy budou vlaky nahrazené autobusy.

„Zhruba od 7. října do 19. prosince proběhne kompletní výluka mezi Rosicemi a hlavním nádražím v Pardubicích a zároveň mezi Rosicemi a Chrudimí. Během výluky převedeme provoz z provizorního na nový most,“ vysvětluje stavbyvedoucí Mitlöhner.

Díky mostu by se mohla mírně zkrátit jízdní doba vlaků mezi Pardubicemi a Hradcem Králové, protože jednak soupravy budou moct po mostě jezdit vyšší rychlostí, a hlavně se nebudou muset pouštět.

Celý úsek z pardubického hlavního nádraží do Stéblové je stavěný na maximální traťovou rychlost 160 kilometrů za hodinu. Aby ji ale vlaky mohly využívat, musí být na trase nový zabezpečovací systém ETCS. Ten tam chce Správa železnic nainstalovat v následujících letech.

Petra Beránková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme