Některé děti s poruchami učení základní školu nezvládají, do speciální je ale nevezmou

Výuka v běžných základních školách může být pro některé děti s postižením a poruchami velmi stresující. Bez asistentů nezvládají učení a brzy zaostávají za spolužáky. Do speciálních škol, které by jim víc vyhovovaly, se ale často nedostanou. Rozhoduje totiž hodnota IQ. Pokud mají děti průměrnou inteligenci, tak i přes řadu jiných poruch skončí v běžné škole.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Vysvědčení převzaly i děti ve Speciální škole v Jihlavě

Vysvědčení převzaly i děti ve Speciální škole v Jihlavě | Foto: Lucie Maxová

„To je třída, ve které jsou čtyři děti. Jsou vzdělávané podle speciálního programu a pracuje tady s dětmi i asistentka,“ popisuje výuku v Základní škole se speciálními třídami ve Vlašimi učitelka Hana Brýlová.

Malý Míša, který se tady vzdělává, trpí poruchou pozornosti, je hyperaktivní a má krátkou paměť. Výuku v běžné základní škole nezvládal.

Přehrát

00:00 / 00:00

O problémech při výuce dětí s poruchami učení nebo postižením natáčely Věra Hájková a Petra Benešová

„Měl program, jak se s ním mají učit, což s ním ale vůbec nedělali. Asistentka tam byla i nebyla. Zvracel, měl průjem, bolest hlavičky, nechtěl chodit do školy,“ říká Míšova matka Jana Znamenáčková.

Rok proto bojovala, aby se chlapec dostal do speciální školy. Nakonec uspěla. „Dostal vyznamenání, měl dvě dvojky. Když chodil do normální školy, tak mu dali pětku a řekli, že prostě nezvládá školu,“ vysvětluje.

Každý rok ale Míša musí na zdravotní kontrolu a není vyloučené, že se vrátí i do běžné školy. „V podstatě všechno se dneska zúžilo jenom na naměřené IQ a nehledí se na spoustu dalších věcí okolo – čili na to, jaké další možnosti dítě má, aby to naměřené IQ mohlo využívat,“ kritizuje pravidla pro posuzování dětí ředitelka školy Ilona Benešová.

Pravidla se změní

Doporučení, které se opírá o vyjádření lékařů, vydává školské poradenské zařízení. Rozhodují také rodiče. Ministerstvo školství slibuje, že přísnější pravidla změní.

„Od 1. září 2014 jsme vydali novelu příslušné vyhlášky. V případě dětí, které mají zdravotní postižení, bude platnost doporučení vždy definována v tomto doporučení. To znamená, že rediagnostika nebude muset být každý rok,“ říká náměstek ministra školství Jindřich Fryč.

Přehrát

00:00 / 00:00

Náměstek ministra školství Jindřich Fryč byl hostem Ranního interview Radiožurnálu

„V případě dětí s lehkým mentálním postižením se bude vydávat doporučení platné poprvé na jeden rok, pak se předpokládá opakované posouzení. Ale cyklus už nebude každoroční, bude po konci třetí, páté a deváté třídy základní školy,“ tvrdí Fryč.

Pravidla se upraví tak, aby se celkově posuzovaly předpoklady, které má dítě ke vzdělávání.

„Není rozhodně možné, abychom jako jediné hledisko, které zohledníme pro vydání příslušného doporučení, brali intelekt. Jedná se vždy o kombinaci dalších schopností, které dítě má pro vzdělávání a samozřejmě také s přihlédnutím k sociokulturnímu prostředí, ze kterého dítě přichází,“ vysvětluje náměstek.

Zhruba 150 speciálních škol navštěvuje 30 tisíc dětí. Ministerstvo podpoří i běžné základní školy. Získají cíleně více peněz na asistenty a pomůcky, aby se děti s poruchami učení a postižením mohly bez problémů vzdělávat.

Petra Benešová, mka, Věra Hájková Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme