Kulturní domy nabízejí prostor i začínajícím umělcům
Kulturní domy po celé republice pořádají kurzy, koncerty či akce pro děti. Lidé, kteří v nich pracují, se snaží dbát nejen na pestrou programovou nabídku, ale dávat prostor i méně známým jménům či náročnějším žánrům. Takovou funkci ale plnily kulturní domy i v období totality. Právě do jejich sálů přicházeli lidé na koncerty skupin nebo interpretů, kteří se na oficiálních místech příliš nelíbili.
Místo, kde v roce 1985 vystoupila legendární zpěvačka Velvet Underground Nico, ale kde si zahrály ve své době populární alternativní české kapely. Řeč je o dnes už neexistujícím kulturním domě Opatov na Praze 11.
Dnes jeho prostory patří sportovišti, ale obyvatelé této městské části mohou za kulturními akcemi třeba do nedalekého kulturního centra Zahrada a také do Chodovské tvrze.
Reportáž Evy Rajlichové o činnosti kulturních center ve Víkendovém Radiožurnálu.mp3
O dobrou návštěvnost svých akcí se podle dramaturgyně Simony Andělové snaží i kulturní centrum Vltavská.
„Jelikož jsme příspěvková organizace Prahy 7, se musíme trošku řídit i skladbou obyvatelstva. Tady je celkem velké zastoupení seniorů, takže ti mají také z programu docela velkou část,“ říká Simona Andělová.
Kulturní centrum Vltavská se podle jejích slov zaměřuje také na maminky dětmi, teenegrery a věkovou skupinu od 20 do 40 let, která chodí na koncerty. Snaží se dávat prostor i začínajícím nebo dosud málo známým kapelám.
Kulturní domy či centra jsou důležitým hybatelem dění i mimo Prahu. Jedním z příkladů je víceúčelové centrum Fabrika ve Svitavách. Vzniklo přestavbou bývalé nevyužívané továrny. Investice přišla město na 180 milionů korun. Lidem slouží už třetím rokem.
Petr Mohr, ředitel Fabriky a střediska kulturních služeb ve Svitavách si myslí, že zájem mají lidé hlavně o divadlo.
„Naše divadelní abonentní cykly jsou takřka vyprodané. V tuto chvíli při kapacitě 420 míst ve Fabrice máme 408 prodaných abonentek. Co se týká koncertů, je to podle toho, jaká je nabídka,“ říká Petr Mohr.