Jean-Luc Godard: v osmdesáti u konce s dechem?

Filmový režisér, scenárista a teoretik, nejradikálnější představitel francouzské nové vlny, který 3. prosince slaví 80. narozeniny. To je Jean-Luc Godard, muž, který vystudoval etnologii na Sorbonně a později se stal vůdčí osobností filmové kritické revue Cahiers du Cinéma.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Z filmu U konce s dechem

Z filmu U konce s dechem | Foto: Press kit

Právě tam se seznámil s kritikem André Bazinem a se cinefily a pozdějšími režiséry Francois Truffautem, Ericem Rohmerem, Jacquesem Rivettem, Agnes Vardovou a dalšími. Ti všichni ostře vystoupili proti stagnující tradiční kinematografii, založené na pevném scénáři a ateliérovém natáčení, s programem plně autorského filmu. Přestože obdivovali hollywoodský film, rozhodli se tvůrci nové vlny jít vlastní cestou a rekonstruovat upadající kinematografii její částečnou destrukcí.

Dějiny filmu jsou dějinami chlapců, kteří natáčejí dívky. Jean-Luc Godard

Na rozdíl od svých souputníků z nové vlny zůstal Godard věrný svým zásadám a je dodnes neúnavným filmovým inovátorem, který se občas nevyhne ani slepé uličce a neúspěchu. Na některá jeho díla lze jistě s odstupem nahlížet jako na samoúčelné ilustrace jeho momentálních teoretických postojů a politického přesvědčení. Godardův význam ale spočívá v tom, jak neúnavně po léta experimentuje s uvolněnou narací, rozvíjí metodu koláže, anketového filmu či filmu-eseje.

Jean-Luc Godard | Foto: Press kit

Na to, abyste mohli natočit film, potřebujete dívku a revolver. Jean-Luc Godard

Je nemožné v úhrnu postihnout jeho klíčová díla, proto jmenujme alespoň jeden zásadní snímek za všechny. Godardův celovečerní debut U konce s dechem (1960) navždy změnil dějiny světového filmu. Banální námět, který rozvinul Francois Truffaut z černé kroniky, zfilmoval Godard naprosto převratně. Anarchistický způsob vyprávění koresponduje s živelnou povahou hlavního hrdiny nezapomenutelně ztvárněného Jean-Paul Belmondem. Godard zbavuje film vší divadelnosti, natáčí v reálném prostředí, často ruční kamerou, herci obvykle improvizují. Dlouhé záběry střídají tehdy převratné rychlé prostřihy. Godardovy snímky v podstatě nemají námět, tím bývá samotná kinematografie a její způsob zobrazování věcí.



Kinematografie, to je pravda 24krát za vteřinu. Jean-Luc Godard

Godard je sice slavný filmový režisér, který byl nominován na nespočet ocenění na hlavních evropských filmových festivalech v Berlíně, Benátkách a Cannes. Podle některých signálů už se ale smířil se skutečností, že jeho filmy se dnes po světě v podstatě nepromítají a málokdy vydělají nějaké peníze. Když před časem letěl z Montrealu do New Yorku, americký imigrační úředník se ho zeptal na jeho povolání: "Jsem autorem neúspěšných filmů," odpověděl Godard. Žije ve Švýcarsku, málokdy se dívá na filmy. Tvrdí, že se většinou jen dívá na fotbal v televizi a čte znovu a znovu staré romány od Jacka Londona.

Režisér Jean-Luc Godard | Foto: Artcam

Teprve před několika dny nicméně do našich kin vstoupil mistrův nový, opět velmi rozporuplně přijatý snímek Socialismus. Jean-Luc Godard, enfant terrible světové kinematografie, natočil opus o nenaplněných ideálech západní společnosti plný kritické sebereflexe, nečekaných spojení, umělecké kreativity a vtipu. Jak vidno, ani v osmdesáti není Godard u konce s dechem.

Aleš Stuchlý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme