Žižkovská odysea, záchrana slepic i dovolenkové martyrium. Česká animace míří na prestižní festival

Tuzemská animace pokračuje v úspěšném festivalovém tažení. V soutěži prestižní přehlídky ve francouzském Annecy se letos představí šestice krátkých filmů a jedna minoritní koprodukce. Česká tvorba tak naváže na loňské uvedení snímků Electra a Tonda, Slávka a kouzelné světlo, které si později přišly i pro Českého lva. Festival v Annecy se uskuteční od 9. do 15. června.

Annecy (Francie) Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

V soutěži prestižní přehlídky ve francouzském Annecy se letos představí šestice krátkých českých filmů

V soutěži prestižní přehlídky ve francouzském Annecy se letos představí šestice krátkých českých filmů | Foto: MAUR Film / FAMU / Státní film kinematografie | Zdroj: Koláž iROZHLAS

Na lehce zoufalou výpravu za sudem piva se vydává hrdina snímku Hurikán režiséra Jana Sasky. Černobílou tragikomediální romanci zasazenou do 90. let na pražský Žižkov animovalo několik desítek tvůrců z Česka, Francie, Slovenska a Bosny a Hercegoviny. Pro Sasku jde o profesionální debut, jeho studentský Happy End z roku 2015 se dostal až na oscarový shortlist.

Svou vlastní sérii nepříznivých událostí zažívá v prázdninové grotesce Ahoj léto rodina na cestě k moři. Režisérské duo Martin Svoboda a Veronika Zacharová jejich příhody vypráví hravou kombinací stop-motion a ručně kreslené animace. Smatana už má z Annecy cenu Young Audience Award za svůj absolventský film Pouštět draka. 

„Někdy mám pocit, že jsem v Irpini umřela,“ svěřuje se protagonistka a zároveň i autorka dokumentárního deníku Anastasia Falilejevová. Ukrajinská animátorka v I Died in Irpin velmi imaginativně a bezprostředně zaznamenává své myšlenky z prvních dní ruské okupace.

„Ze začátku jsme se snažili následovat rutinu – ve víře, že nám to přinese pocit normálnosti a kontroly,“ vypráví. „Bála jsem se sprchovat a čistit si zuby, aby mě ostřelování nezastihlo nahou v koupelně. Představovala jsem si, jak odklízejí trosky a najdou mě s celulitidou na zadku.“

Filmový hattrick podle producentů Kamily Dohnalové a Martina Vandase ukazuje širokou škálu animačních technik a nesmírnou kreativitu autorů. „Zároveň jde i o vytrvalostní disciplínu – kdybychom sečetli vývoj a výrobu těchto tří filmů dohromady, tak je to více než 12 let,“ uvádějí.

Produkci MAUR film zastoupenou v soutěži v Annecy završuje absolventský snímek Plevel režisérky Poly Kazak o ženě bojující s vetřelci ve své zahradě. Ve stejné kategorii bude uvedeno i Přes střepy studentky FAMU Natálie Durchánkové.

V soutěži krátkých filmů se představí také Free the Chickens zachycující neúspěšný pokus o záchranu slepic z tovární haly. Druhotina Matúše Vizára navazuje na jeho v Annecy oceněný absolventský snímek Pandy z roku 2013.

Posledním vybraným filmem je minoritní koprodukce Joko polské režisérky Izabely Plucińské, která v roce 2005 získala Stříbrného medvěda na Berlinale za animaci Jam Session. Její novinka je groteskní vizí věčného vykořisťování.

kro Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme