Nabízel konopí, o jeho věznění vzniklo divadlo. ‚Je to nesnadná osobnost, ale nepatří tam,‘ říká režisérka

Příběhem adiktologa Dušana Dvořáka z Prostějovska, který byl odsouzen za pěstování léčebného konopí ke třem letům vězení, se inspiruje olomoucké Divadlo na cucky v nové inscenaci Tanec dervišů. Cílem je i to, aby Dvořák získal prezidentskou milost. „Po každém představení tam budeme mít podpisový arch, který pak pošleme prezidentovi a budeme doufat, že mu udělí milost,“ vysvětluje režisérka Barbara Herz v pořadu Větrník – Host ve studiu.

Olomouc Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Léčebné konopí (ilustrační foto)

Léčebné konopí (ilustrační foto) | Foto: Martina Pelcová

Adiktolog Dušan Dvořák nabízel od roku 2006 lidem konopí, vyráběl masti, tinktury i čípky. V roce 2019 byl za to odsouzen na tři roky nepodmíněně a teď je ve věznici.

Přehrát

00:00 / 00:00

Budeme žádat o prezidentskou milost, říká režisérka inscenace o odsouzeném adiktologovi Barbara Herz

Režisérka Herz je ale přesvědčená, že by si zasloužil svobodu. „Legalizace konopí není jenom otázka toho, jestli si někdo může ubalit joint. Ale je to také o vážně nemocných lidech, kterým konopí pomáhá a kteří jsou dnes nesmyslně šikanovaní,“ tvrdí Herz.

S adiktologem Dvořákem vedla konverzaci nejdřív formou dopisů, pak ho ve věznici i navštívila. „Nemůžu si hrát na objektivitu,“ uznává Herz.

„Dušan je velmi nesnadná osobnost. Chápu, že pro plno lidí působí extrémně kontroverzně. A z odstupu si každý může říct, proč si někdy neodpustí nějakou míru provokace. Není to prvoplánově kladný hrdina,“ zdůrazňuje režisérka. „Když je přesvědčen, že není vinen, tak vinu prostě nikdy neuzná, i kdyby za to mohl získat výraznou úlevu.“

Když se člověk zfetovává, degraduje to léčebný potenciál konopí, říká chemik a podnikatel Storch

Číst článek

Cílem divadelní hry je i to, aby Dvořák získal prezidentskou milost. „Po každém představení tam budeme mít podpisový arch, který pak pošleme prezidentovi a budeme doufat, že mu udělí milost,“ vysvětluje režisérka.

Vězení a rodina

O tom, jak se dostal do vězení a jak se s tím srovnává, napsala Herz hru, kterou v premiéře uvedla na olomouckém festivalu Divadelní Flora. „Zajímal nás systém a Dušanův příběh, který je odvážnou, drzou a nekonformní osobní revoltou vůči němu,“ říká.

V Tanci dervišů ho doplňuje příběh mladé ženy Evy.

„Zatímco Dušanův příběh je velký a epický, příběh Evy je křehkou sondou do života mladé ženy, která se narodí v sociálně slabé rodině a musí zakoušet na sobě, na svém těle, všechny bolavé věci. Je to třeba alkoholismus v rodině, chudoba, exekuce, nutnost vyrovnat se s pokusem o sebevraždu vlastní matky,“ přibližuje režisérka.

„A zatímco u Dušana je vězení jednoznačné, systémové a represivní, je to instituce, tak v případě Evy se můžeme o vězení bavit jako o prostředí a rodině. Oba se velmi intenzivně snaží najít cestu ven,“ srovnává Herz.

Barbara Herz, režisérka | Zdroj: Autor: Klára Stojaníková, osobní archív Barbary Herz

Divadlu, které tvoří, říká dokumentární a přináší konkrétní příběhy lidí. „V soukromých příbězích hledám něco velkého a smysluplného,“ vysvětluje.

„Dochází ale k velké redukci. Když si s někým hodiny povídám, mám z toho 20 stran textu a vyberu si tři, ze kterých udělám podklad pro scénář, tak je důležité, aby lidé chápali, že to pro mě nese nějakou logiku. A že to není hodnocení jejich života,“ dodává režisérka Barbara Herz.

 Poslechněte si celý rozhovor, audio je nahoře v článku.

Petra Ševců, kac Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme