Po návratu ze cvičení NATO se srazila norská fregata s tankerem. Naklání se a hrozí jí potopení
Při návratu z námořních manévrů NATO se ve čtvrtek ráno srazila norská fregata s tankerem. Loď norského námořnictva KNM Helge Ingstad je nakloněná a podle norských médií hrozí její potopení. Kolize se odehrála v Severním moři.
„Po kolizi se ukázalo, že fregata Helge Ingstad je poškozena nad úrovní mořské hladiny i pod ní. Škody pod hladinou jsou takového rozsahu, že loď není stabilní,“ uvedl Sigurd Smith z velitelství norských námořních sil.
„Bylo rozhodnuto, že plavidlo vyzdvihneme na pevninu. Břehy jsou v této oblasti ale poměrně strmé. Stále hrozí nebezpečí, že by loď mohla sklouznout zpátky do moře, naklonit se či potopit. Stále pracujeme na zajištění plavidla,“ dodal Smith. Na dnešní tiskové konferenci také řekl, že na palubě je munice. Norská pobřežní stráž uvedla, že na vodě je patrný únik paliva.
„Jsme teď ve fázi, kdy se snažíme plavidlo zajistit,“ uvedl velitel norského námořnictva Andreas Stensoenes. Remorkéry loď vytlačily do mělkých pobřežních vod, kde se loď nemůže plně potopit. Na timelapse video zachycující tuto akci se můžete podívat ZDE.
Mírné poškození tankeru
Příčina kolize není dosud známá. Podle hasičů válečnou loď drží na místě remorkér. V jejím trupu je díra, kterou se údajně nepodařilo utěsnit. Tanker naložený surovou ropou byl poškozen jen mírně.
Deset tisíc vozidel, 50 tisíc vojáků, 250 letadel a 65 lodí. V Norsku končí jedno z největších cvičení NATO
Číst článek
Při nehodě bylo lehce zraněno osm osob. Podle údajů norské záchranné služby se v době srážky na palubě fregaty nacházelo 137 lidí. Mluvčí norské tiskové agentury uvedl, že všichni byli zachráněni. Třiadvacetičlenné posádce tankeru se nic nestalo.
Loď Helge Ingstad je jednou z pěti fregat třídy Fridtjof Nansen norského královského námořnictva, které jsou vybaveny americkým zbraňovým systémem Aegis a multifunkčním radarem SPY-1F. Pořizovací cena všech pěti lodí podle článku na webové stránce norské armády z roku 2003 byla 21 miliard norských korun. Cena jedné lodi je tedy zhruba více jak 15 miliard českých korun v kurzu z roku 2003.
Pětici fregat Norsko koupilo v letech 2006 až 2011 od španělského dodavatele, loděnice Navantia. Nákup, který zahrnoval také šest vrtulníků NH-90.
Fregata Helge Ingstad o výtlaku 5290 tun byla spuštěna na vodu v roce 2009. Na délku měří 133 metrů. Na palubě nese vrtulník a je rovněž vybavena torpédy a raketami na obranu proti lodím a letadlům.
Norská největší ropná a plynárenská společnost Equinor, dříve známá jako Statoil, uvedla, že z preventivních důvodů přerušila veškerou činnost kolem terminálu Sture, kde se lodi srazily. Podle norského deníku Dagens Naeringsliv několik ropných plošin, které normálně pumpují ropu do terminálu Sture, přestalo surovinu dodávat. Podle Equinoru není jasné, kdy budou dodávky ropy obnoveny.