Zakázka za 13 miliard na údržbu vozidel městské dopravy v Plzni je na spadnutí
V Plzni spěje do finále nevídaný megatendr za téměř 13 miliard korun. Dopravní podnik chce po soukromé firmě, aby za tuto cenu postavila nové garáže a zároveň zajistila údržbu vozidel na 29 let. Výběrová komise už vítěze vybrala, dnes ho má potvrdit představenstvo Dopravního podniku.
Definitivně ale o vítězi rozhodne až zastupitelstvo města Plzně. Není ale vůbec jisté, do jaké míry je převedení některých činností dopravce na soukromníka výhodné. A vysvětlit to momentálně nedokážou ani zástupci města.
To, že současné přeplněné depo pro autobusy a trolejbusy nevyhovuje, nikdo nerozporuje. V přecpané vozovně hned pod zimním stadionem jsou podmínky téměř předpotopní, muži se jen stěží protahují mezi jednotlivými vozy.
Reportáž Ľubomíra Smatany a Petra Sehnoutky a obřím tendru na údržbu vozidel městské dopravy v Plzni
Problém je ale v tom, kolik by nové zázemí včetně údržby mělo stát. Uváděné miliardy totiž odpovědní úředníci nedokážou zdůvodnit. I to je jeden z důvodů, proč pro vypsání zakázky nehlasovala část opozice.
"A to z důvodu bezpečnosti. Protože já zkrátka nemohu vědět, jak se během těch třiceti let změní ten obchodní partner," říká například zastupitel Vladimír Duchek z opoziční Pravé volby. Navíc nevěří, že město na zakázce zásadně ušetří.
Více než 250 stránek analýzy
Ani ekonomický náměstek primátora Martin Zrzavecký z ČSSD nedokáže smysl zakázky přesně odůvodnit. Opírá se pouze o rozsáhlou analýzu společnosti Deloitte. "To jsou všechno čísla, která byla odhadována. Vycházela z poznání nějaké věci a znalosti trhu. A my jsme v podstatě do toho šli hlavně z toho důvodu, abychom poznali, jestli někdo na trhu to umí nabídnout a případně za jakých podmínek," říká náměstek Zrzavecký.
Obří tendr plzeňského magistrátu se nelíbí opozici. Vyžaduje další analýzy
Číst článek
Dodává, že studie má více než 250 stránek. "Neznám detaily celé té studie, já jsem ekonomický náměstek. Pro mě začíná role v podstatě až v tento okamžik, až přijdou čísla, abychom se s tím poprali v rámci rozpočtu."
Společnost Deloitte v analýze doporučuje, aby vítěz zakázky postavil depo za necelé 2 miliardy a za dalších 11 miliard zajišťoval veškerou údržbu autobusů a trolejbusů a větší opravy tramvají. Město očekává, že se soukromníkem ušetří alespoň 10 procent proti tomu, kdyby si vše hradilo samo. Auditoři ale úsporu spočetli mnohem nižší - pouze pět procent. Navíc ani k tomu materiál přesvědčivé důkazy nenabízí.
Hodnotit ho ale nechce ani náměstek pro dopravu Miloslav Šimák z ČSSD
"Všechny kroky jsou kroky vratnými, čili kdykoli nebude-li nabídka vyhodnocena jako adekvátní možnostem města Plzně, může být zrušena bez dalších nároků na město samé," říká Šimák.
Podle zdrojů Radiožurnálu komise doporučuje jako vítěze plzeňskou Škodu Transportation. Tato firma přitom nemá veřejně známé vlastníky. Za majitele se prohlašuje jejích pět vrcholových manažerů, nikdy to ale písemně nedoložili.
Oficiálně dohledatelnými vlastníky jsou dvě firmy - jedna registrovaná na Marshalových a druhá na Normanských ostrovech. Zástupci vedení radnice v v neprůhledném vlastnictví firmy ale problém nevidí. "Je to Plzeň. Je to firma, která tady působí, působila i třeba v jiné struktuře a podobě," soudí náměstek Zrzavecký.
Vše směřuje k tomu, že Plzeň pod vedením ODS a ČSSD část činností Dopravního podniku převede na soukromníka. Odhadem do roku 2040 pak bude město platit roční splátky kolem 400 milionů korun.
Městu přitom výdaje v budoucnu porostou tak jako tak - stamiliony chce vydat na stavbu nového divadla, splácet musí například investice do fotbalového stadionu pro Viktorku. Naopak příjmy bude mít pravděpodobně kvůli změnám v přerozdělení daní nižší.