Registr řidičů a centrální systém technických kontrol nefungovaly 3,5 hodiny
Vyřizování žádostí o řidičské průkazy se dnes na několik hodin zastavilo. Vypadl centrální registr řidičů. A také centrální systém stanic technické kontroly. Ještě před polednem se jejich provoz podařilo obnovit. Podle ministerstva dopravy způsobily výpadek problémy datové komunikace s Centrálním místem služeb, které má na starosti Česká pošta.
„Od 7.00 je výpadek dvou systémů: jednak centrálního systému technických kontrol a jednak registru řidičů,“ popisoval stav krátce po desáté hodině dopoledne mluvčí ministerstva Tomáš Neřold a pokračoval:
„Netýká se to registru vozidel, ten běží bez problémů. Problém je někde na infrastruktuře, na síti. Nyní se snažíme zjistit, kde přesně. Může to být i v komunikaci s jinými registry mimo náš úřad.“
Nad dnešním výpadkem registru se zamýšleli vedoucí Odboru dopravně správních činností brněnského magistrátu Ladislav Prudil a ředitel odboru informatiky ministerstva dopravy Jiří Dastych
„Z našeho hlediska to byl naprosto nečekaný výpadek, který začal v 7 hodin 1 minutu,“ shrnul ředitel odboru informatiky ministerstva dopravy Jiří Dastych a dodal, že kolaps neměl souvislost se žádným technickým zásahem. Souvislost s nájezdem na nový registr vozidel na začátku dubna prý také neexistuje.
„To je něco podobného, jako kdybyste měla auto v servisu a oni všechno opravili. Potom byste zapomněla dotankovat a říkala: ‚No tak to bude tou opravou vozidla v servisu‘,“ přirovnal Jiří Dastych.
Problém mohl být na straně České pošty. „Naše systémy fungují, problém je někde na síti, pravděpodobně na straně České pošty, ale to se ještě prověřuje ve spolupráci s Českou poštou. Děláme všechno pro to nejenom my, ale všichni poskytovatelé služeb, aby byl co nejdříve zprovozněn,“ řekl ministr dopravy za ODS Zbyněk Stanjura, podle něhož došlo ke zprovoznění systému přesvě v 10.30 dopoledne.
Na vině Česká pošta
Podezření, že vina za kolaps ulpívá na České poště, se zdá být pravdivé. „Jakmile se dostavili pracovníci České pošty a začali řešit opravu nebo zásahy do technického zařízení, které nefungovalo, tak během 10 minut to bylo zprovozněné,“ dokládá Jiří Dastych.
Dastych dodal, že služby České pošty jsou velice spolehlivé a podobně nepředvídatelné kolapsy se v rámci informačních technologií prostě stávají. Jakmile bude jasné, jak přesně k závadě došlo, bude možné stanovit, zda lze či nelze podniknout nějaké preventivní opatření.
Na většině poboček dnes nebyl úřední den, a proto se na většině míst výpadek klientů nedotkl. Výjimkou ale byla Ostrava, kde se registr řidičů podařilo zprovoznit až půl hodiny před skončením úředních hodin. Otevírací dobu proto mimořádně o hodinu prodloužili, aby mohli obsloužit alespoň část čekajících. Odmítnuto muselo být podle Andrey Vojkovské z ostravského magistrátu zhruba sto lidí.
Pár minut čekání na rozběhnutí systému se změnilo v několik hodin i v Brně. „Všechno zvládáme, i teď navzdory tomu, že jsme měli ve 12 zavřít, ale počítáme, že do 12.45 všechny občany nad rámec úřední doby dnes odbavíme,“ řekl odhodlaně krátce po poledni vedoucí Odboru dopravně správních činností brněnského magistrátu Ladislav Prudil.
Podle Prudila funguje registr řidičů dlouhodobě spolehlivě. Věří proto, že se podobný kolaps nebude v dohledné době opakovat.
STK v režimu offline
Stanice technických kontrol funguovaly po celou dobu výpadku normálně. Jejich práci ani odbavení zákazníků výpadek podle Tomáše Neřolda výrazně nezatěžoval.
„Je tam možnost zapisovat do systému offline u většiny technických kontrol a pouze se to potom překlopí do systému, až se opět zapojí. Případně je možné vydávat ruční, papírový zápis o technické kontrole,“ dodává Tomáš Neřold.
Registr vozidel byl spuštěn v červenci roku 2012. Jeho fungování ale od začátku provázely výrazné problémy, a proto v říjnu odvolal šéf resortu dopravy Pavel Dobeš svého náměstka Ivo Tomana a o dva měsíce později pak sám rezignoval.
V prosinci došlo k napojení registru vozidel na centrální evidenci obyvatel. Ministerstvo si od toho slibovalo zrychlení systému, ke kterému ale fakticky nedošlo.
Na začátku dubna změnil registr vozidel provozovatele. První spuštění proběhlo sice bez komplikací, ale přechodné potíže nastaly hned o několik dní později.