Vedení Prahy zatrhlo dopravnímu podniku prodražení stavby metra o 60 milionů
- Radní hlavního města Prahy nařídili vedení pražského dopravního podniku pozastavit nový kontrakt se společností IDS na přípravné práce na výstavbě trasy D pražského metra.
- Chystaný podpis dodatku k původní půlmiliardové smlouvě by podle zjištění Radiožurnálu projekt prodražil o 60 milionů korun.
Po říjnových volbách do magistrátu hlavního města Prahy obsadila vedení města nová garnitura, jež vystřídala do té doby vládnoucí koalici v čele s hnutím ANO.
Vedení Prahy zatrhlo dopravnímu podniku prodražení stavby metra o 60 milionů. Podrobnosti zjišťovali Janek Kroupa a Jakub Troníček
Vláda nad městem přitom není jen politické vedení, ale také správa městských firem. A tak nové vedení začalo vyměňovat dozorčí rady řady podniků. Klíčovým městským podnikem je podnik dopravní.
Jeho ředitel Martin Gillar jmenovaný dříve hnutím ANO čeká, až tento týden o jeho osudu rozhode nová dozorčí rada. Radiožurnál ale zjistil, že před klíčovým verdiktem se v dopravním podniku připravují úpravy některých smluv.
V rozporu se zákonem
Tou nejvýraznější je takzvaná obstaravatelská smlouva se společností Inženýring dopravních staveb (IDS) na přípravné práce v souvislosti s výstavbou linky D pražského metra. Kontrakt z roku 2010 je na 580 milionů korun. A vedení podniku teď připravilo dodatek k této smlouvě, který má projekt prodražit o desítky milionů korun.
Pražští radní odvolali dozorčí radu dopravního podniku. Skončil i předseda Kocourek
Číst článek
Jenže například podle pražské radní za Spojené síly pro Prahu Hany Kordové Marvanové není pro takové navýšení ceny důvod. Odvolává se přitom na posudky externích právníků dopravního podniku i jeho vlastního právního oddělení.
„Z předložených dokumentů není jasné, proč by se měla zvyšovat cena. Podle smlouvy z roku 2010 je cena fixní,“ řekla Kordová Marvanová.
IDS přitom původně chtěla podle informací Radiožurnálu cenu navýšit až o 106 milionů, proti tomu se ale ohradilo právní oddělení. Dopravní podnik tedy připravil dodatek, kde cenu navyšuje přesně o 10 procent, tedy 58 milionů.
„Nezastupuji tady orgány činné v trestním řízení, ale vidím tady podezřelé skutečnosti, které by mohly vést k tomu, že by mohlo dojít k porušení povinností při správě cizího majetku, k porušení pravidel řádného hospodáře. Proto před podpisem takové smlouvy varuji,“ dodala k tomu radní a někdejší náměstkyně ministerstva spravedlnosti. A podobně se vyjádřil i náměstek primátora zvolený na stejné kandidátce Petr Hlubuček.
Podpis dodatku vedení města pozastavilo
Když se na sporný dodatek začal minulý týden Radiožurnál dotazovat, rozhodlo se vedení hlavního města zakročit. Náměstek primátora za hnutí Praha sobě Adam Scheinherr řediteli dopravního podniku doporučil, aby za stávající situace žádný dodatek nepodepisoval.
Smlouva na 15 let za 7,5 miliardy. Siemens získal zakázku na opravy vozů na lince C pražského metra
Číst článek
Radiožurnálu to potvrdil sám náměstek: „Je pravda, že jsem mu zavolal a požádal ho. Domluvili jsme se, že to prozatím podepisovat nebude.“
Gillar v této souvislosti uvedl, že představenstvo bude s rozhodnutím čekat na posouzení vedení města.
„V tuto chvíli si to vyžádal pan náměstek a posuzuje oprávněnost a legalitu uzavření toho kontraktu. Budeme čekat na výsledky této kontroly,“ doplnil ředitel dopravního podniku.
Firma požaduje více peněz
Šéf společnosti IDS Michal Lec přitom připustil, že plánované navýšení o necelých 60 milionů považuje firma naopak za příliš mírné.
„Cena, kterou uvádíte, je představou dopravního podniku. Ohledně její výše nedošlo ke konsenzu. Jedná se o vyjednávací pozici dopravního podniku,“ uvedl pro Radiožurnál Lec. Odmítl ale zároveň, že by původně jeho společnost požadovala až 106 milionů. „Náš návrh dodatku smlouvy obsahoval cenu výrazně nižší,“ poznamenal Lec.
Primátor Hřib: Stavbu metra D chceme zahájit do čtyř let. Nyní je nejzásadnější vykoupit pozemky
Číst článek
Změna smlouvy je podle něj nutná s ohledem na vývoj výstavby plánované linky D. „Je nutné si uvědomit, že dodatek navazuje na smlouvu, která byla uzavřena před téměř deseti lety, což je velmi dlouhá doba na to, aby platila veškerá ustanovení, navíc u tak náročného projektu, jakým stavba metra D bezesporu je,“ konstatoval Lec.
Aby stavba mohla probíhat plynule a bez zbytečných zdržení, je podle něj nutné například umožnit její rozdělení do více etap, případně i úpravy jejího samotného technického řešení.
Jenže detailní argumentace pro tak výrazné změny smlouvy podle Kordové Marvanové v oficiálních dokumentech chybí. „Je to argumentováno jen velmi obecně, že byla schválena studie variantního fázování trasy I. D, a že v důsledku toho vznikla potřeba modifikovat a zpřesnit smluvní závazky. Zpřesnění je ovšem jedna věc a navýšení ceny o deset procent je věc druhá,“ uvedla radní.
Problém i u další smlouvy
Původní kontrakt podle ní navýšení ceny neumožňuje. Město navíc podle ní naopak nedávno rozhodlo o tom, že část prací původně nasmlouvaných s IDS převezme samo. „Má-li IDS provádět méně činností, tak potom by mohlo dojít naopak k ušetření prostředků. Tímto směrem by tedy smlouva mohla být revidována,“ poznamenala Kordová Marvanová.
Scheinherr: Praha se chce podnikem k metru D zabývat znovu od začátku. Spolupráci s Pentou nechystá
Číst článek
Chystaný dodatek smlouvy s IDS přitom podle Scheinherra není jediným sporným kontraktem, který se v poslední době v dopravním podniku připravoval.
„Jedná se už druhou smlouvu, kterou jsem takhle přímo svým vlivem pozastavil, ta první se týkala společného podniku na stavbu severního vestibulu nádraží Holešovice. I tam máme pochybnosti, zda ta smlouva je výhodná pro město,“ vysvětlil náměstek, který je nově také členem dozorčí rady dopravního podniku.
O osudu vedení městské společnosti se podle všeho rozhodne už ve středu tento týden. Má se totiž sejít nová dozorčí rada a bude rozhodovat o tom, zda Martin Gillar a zbytek managementu dopravní podnik povedou dál.