VIDEO: ‚Výjimečná doba si žádá výjimečné hrdiny.‘ Německá vláda nabádá lidi, aby zůstali doma
Nová kampaň německé spolkové vlády, která má pomoci zpomalit šíření nemoci covid-19, budí rozporuplné reakce. Trojice klipů se sociálními sítěmi začala šířit o víkendu a zejména mladé lidi láká, aby se stali hrdiny. Stačí prý k tomu jediné: zůstat během pandemie nového koronaviru doma. Mnozí oceňují humor, nápad ale má i kritiky.
První z dosavadní trojice videí zveřejnil v sobotu na svém twitteru mluvčí německé vlády Steffen Seibert s označením „výjimeční hrdinové“. Tklivá hudba v něm dokresluje vyprávění staršího muže, ve kterém se zdánlivě vrací do doby, kdy jako dvacátník narukoval do války.
„V tomhle věku chcete slavit, studovat, poznávat lidi. Jenže osud pro nás měl jiné plány,“ popisuje. „Neviditelný nepřítel ohrožoval vše, v co jsme věřili. Najednou byla budoucnost země v našich rukách.“
Ukáže se ale, že obdobím, na které vzpomíná, je zima 2020 a druhá vlna koronavirové epidemie. „Sebrali jsme všechnu kuráž a udělali, co se od nás očekávalo. Tu jedinou správnou věc. Nedělali jsme vůbec nic,“ vysvětlí, načež záběr přeskočí na jeho minulé já, kterak znuděně leží na pohovce a sleduje televizi. Spot pak končí výzvou: „Staň se i ty hrdinou a zůstaň doma.“
V duchu „gaučového hrdinství“ se pak nese i zbývající dvojice videí. „Výjimečná doba si žádá výjimečné hrdiny,“ prohlašuje v pokračování partnerka muže z prvního spotu, zatímco líčí, jak svým poleháváním doma zastavili šíření nakažlivé nemoci.
Nejnovějším klipem pak provází muž, který jako mladík nemusel změnit žádný ze svých dosavadních návyků, aby se v čase korony stal hrdinou (viz výše).
Prostředníček i zpívánky
Jak uvádí server deníku Der Tagesspiel, reakce na novou kampaň jsou smíšené. Zatímco někteří oceňují humor, se kterým se vláda rozhodla do tématu pustit, jiní kritizují to, že videa svým vyzněním zesměšňují válku i ty, kteří ji doopravdy zažili.
‚Dobrý den, váš syn na nás kouká na internetu.‘ Odbornice chválí za kampaň novozélandskou vládu
Číst článek
Podle některých mohou být spoty urážlivé pro ty, co si nemohou dovolit zůstat během pandemie doma, ať už kvůli práci, kterou nejde odvádět prostřednictvím home office, nebo studiím.
V říjnu způsobila rozruch kampaň, která vyzývala Berlíňany, aby dodržovali protiepidemická pravidla. Její součástí byly i plakáty s fotografií starší ženy s rouškou a vztyčeným prostředníčkem směřovaným všem, co nerespektují vládní nařízení a nepoužívají ochranné prostředky.
Metropole tuto část kampaně stáhla poté, co se proti ní strhla vlna nevole. Kritikům vadilo například to, že nebere ohled na lidi, kteří nemohou nosit roušky kvůli zdravotním problémům.
Svým pojetím koronavirové kampaně zaujalo už v únoru vietnamské ministerstvo zdravotnictví, které ve spolupráci s populární dvojicí zpěváků Minem a Erikem složilo o nákaze píseň. V ní lidem předávali informace o tom, jak se mají covidu-19 bránit.