Po ulicích budou kroužit samořídící auta. Umí sice sama zaparkovat, ale v řadě měst není kam
Řidiči možná časem nebudou muset ve velkých městech složitě hledat místo k zaparkování. Podle vědců z Kalifornské univerzity v Santa Cruz budou samořídící auta moct pasažéry vysadit na určeném místě a parkovací hledat dále samy. A když ho nenajdou, budou pomalu jezdit po okolních ulicích. To ale může vést ke zpomalení dopravy.
Vědci použili speciální mikrosimulační modely s využitím dopravních dat z centra San Franciska. Podle profesora Adama Millarda-Balla chybí už nyní ve městě přes 640 000 parkovacích míst. Jeho tým spočítal, že bude jednodušší a levnější, když jednou autonomní auta budou sama pomalu jezdit po okolních ulicích.
Centrem Tokia úspěšně jezdily taxíky bez řidiče, za dva roky by mohly převážet lidi během olympiády
Číst článek
„I v případě, že započítáte cenu elektřiny k pohonu autonomního vozu, ztrátu hodnoty, opotřebení auta a jeho údržbu, hodina kroužení vyjde na nějakých 50 amerických centů (asi 11 korun, pozn. red.). To je méně, než kolik stojí parkovací poplatek ve většině malých měst,“ říká Millard-Ball.
Jako v ‚obchoďáku‘
„Když kroužíte po nějakém obchodním středisku a snažíte se najít místo k zaparkování, tak také například manželku vyložíte před vchodem, ona už jde nakupovat a vy jdete hledat parkovací místo,“ říká inženýr z oddělení logistických systémů z Pardubické univerzity Petr Nachtigall.
„Ten systém je podobný, jenom ten náklad je trochu vyšší, protože tam v tom autě sedí fyzicky člověk, kdežto takhle by plynuly jenom ty náklady, které jdou z provozního konceptu toho vozidla,“ vysvětluje Nachtigall.
Od řady odborníků na dopravu několikrát zaznělo, že autonomní auta jednou uleví městům od kolon a husté dopravy. Poslední studie z kalifornské univerzity ukazuje, že vozy bez řidičů by mohly provoz ve městě ještě naopak zhoršit.
Auta s autopilotem změní systém pojištění, dohledat viníka bude obtížnější, tvrdí asociace
Číst článek
„Ta doprava skutečně jede velmi dopravu, nějakých 20 kilometrů v hodině, a tato auta nebudou mít žádný zájem zrychlovat, nebudou mít žádný konkrétní cíl, takže budou neustále kroužit v tom centru. Budou se tam vlastně opakovat,“ říká Nachtigall.
Podle simulace by mohlo několik tisícovek autonomních aut zpomalit dopravu v centrech velkých měst klidně i na 3 kilometry za hodinu.
Inteligentní MHD
Studie proto navrhuje zavedení nových poplatků za vjezd do města. Poplatek za vjezd do centra města už funguje v Londýně a nedávno padl podobný návrh i pro New York.
Zpoplatnění vjezdů do center měst ale není jediným řešením problémů s parkováním.
Podle Nachtigalla by však místo zavádění poplatků bylo lepší lidi v budoucnu motivovat k tomu, aby využívali inteligentní městskou dopravu.
„I tohle můžeme chápat jako určitý směr, aby se ta městská, nebo ta veřejná doprava dostávala do toho systému z místa na místo. To znamená, že vy vyjdete ven před dům a dojedete na to místo, kam chcete. Nemusíte až na zastávku, nemusíte jít ze zastávky. Takže přibližovat tu veřejnou dopravu těmto potřebám,“ vysvětluje.