Olympijský deník: Od laciných hrnečků po suvenýry za 35 tisíc korun. Olympiáda je i byznys
Olympijské hry jsou dnes už velký byznys. Ubytování, doprava, stravování - to všechno jsou položky, které organizátoři propočítávají několik let dopředu. A jak bude vypadat konečný účet olympiády, do toho výrazně promlouvají i řadoví diváci, novináři a sami sportovci.
Láska Korejců k nákupům všeho druhu, hraje v byznys plánu organizátorů mimořádně důležitou roli. Pchjongčchang i Kangnung mají zvláštní nákupní čtvrti, ale největší tržby dělají takzvané olympijské obchody. Stojí v olympijském parku a chvíli před otevřením, se před některými z nich tvoří až padesátimetrové fronty.
Olympijský deník: Thajské výpravě nosí štěstí šamani, Koudelkovi mince po dědovi
Číst článek
„Nejvíc prodáváme zimní čepice s logem olympiády. Také malé suvenýry jako hrnky, šály, nebo rukavice. Hodně nakupují Rusové, Číňané a Američané,"říká mi pan Čon, manažér malého olympijského obchodu nedaleko českého olympijského domu.
V jeho obchodě si na kávový hrnek v olympijských barvách připravte v přepočtu 400 korun, na slušivou čepici asi o stovku víc. Daleko větší obrat mají ale obchody přímo v olympijském parku.
„Tohle jsou loga všech zimních olympiád, od Chamonix 1924 až po tu naši. Jsou zasazené do mramorových destiček a ty mají tradiční korejský tvar měsíce v úplňku. Je to omezená série, proto je cena tak vysoká," vysvětluje prodavač v největším olympijském obchodě, naproti hokejové hale. Pokud si chcete tuhle omezenou sérii odvézt, připravte si skoro pětatřicet tisíc korun.
„Ceny jsou tu vysoké. Koupila jsem si čepici, nic víc. Já ty peníze raději utratím za pivo na hokeji," směje se německá turistka Ketty.
Ti, kteří mají možnost srovnání tak tvrdí, že ceny v restauracích nebo za běžné suvenýry jsou v Pchjongčchangu o něco vyšší, než na poslední olympiádě v brazilském Riu. A tenhle trend bude pokračovat, protože letní olympiáda za dva rok v Tokiu bude pro řadového diváka a fanouška jedna z nejdražších v historii.