Královédvorská radnice chce prodloužit železniční trať až do centra města
Ve Dvoře Králové nad Labem by v budoucnu mohl vzniknout nový dopravní terminál. Zastavovaly by tam nejen autobusy, ale také vlaky, které zatím do města vůbec nezajíždějí. Využívaly by koleje, které momentálně slouží jako vlečka. Podle železničářů je ale záměr ekonomicky neefektivní.
„Dneska máme vlakové nádraží zhruba tři kilometry od centra města. Zajíždí nám tam sice městská hromadná doprava, ale od autobusového nádraží i od centra je to daleko,“ popisuje současnou situaci starosta Dvora Králové nad Labem Jan Jarolím z hnutí ANO.
Podle něj by mohly vlaky nově zajíždět až do města. Není přitom potřeba stavět novou trať, stačí jen využít současné koleje, které zatím slouží jako vlečka. „Ty koleje dneska leží a zároveň prochází kolem zadní brány do zoo. Takže u zdi zoologické zahrady by se dala udělat zastávka,“ navrhuje Jarolím.
Trať by podle starosty mohla být elektrifikovaná a po všech úpravách by se přímým spojem dalo dojet z Pardubic do Dvora Králové nad Labem za necelou hodinu.
V místě, kde koleje v současné době končí, by navíc časem mohl vzniknout společný terminál pro vlaky i autobusy.
„Dneska jsme ve fázi nula, kdy začínáme projekt přivádět na svět. Na druhou stranu to nejdůležitější máme – koleje jsou funkční, mohlo by to fungovat,“ myslí si Jarolím.
Finanční náročnost
Optimismus starosty i dalších zástupců města krotí ostatní subjekty, bez nichž podobný projekt nemůže vzniknout. Pochybnosti má například Petr Pšenička z Generálního ředitelství Správy železniční dopravní cesty:
„Je to komplikované z toho důvodu, že se o tomto záměru nikdy neuvažovalo, je celkem nový. Když jsme ho teď prověřovali ve studii proveditelnosti, kdy jsme se tím seriózně zabývali, záměr nám nevycházel jako ekonomicky efektivní.“
Nevýhoda je třeba v tom, že kolejová vlečka ve městě končí a vlaky by se tak musely na hlavní železniční trať vracet, což by zdrželo ostatní cestující. Další problém představují peníze, třeba jen elektrifikace by stála zhruba 280 milionů korun.
„Z pohledu dopravního to význam má. Otázkou bude finanční náročnost toho projektu, která bude v následujících letech projednávána výkonnými orgány Královehradeckého kraje,“ dodává Tomáš Jurček z krajského úřadu. Zatímco vedení města by tak chtělo trať zprovoznit třeba už za dva roky, ostatní jsou mnohem skeptičtější.