Blankou projelo za rok 30 milionů aut. Provozu v některých částech Prahy ale přitížila
Při své cestě po hlavním městě využilo některý ze tří tunelů komplexu Blanka už 30 milionů aut. Od jeho zprovoznění uplyne v pondělí přesně jeden rok. Pražský magistrát přichází s první bilancí. Blanka se třeba zatím předvedla jako velmi bezpečná komunikace. Za celý rok se v ní staly jen čtyři dopravní nehody, při kterých se někdo zranil.
Denně Blankou projede zhruba 80 tisíc aut, která tak alespoň v některých částech Prahy zmizela z povrchu. Nejvíce se díky tomu ulevilo hlavním tepnám, jako jsou ulice Milady Horákové, Veletržní, Chotkova, Argentinská nebo třeba nábřeží Kapitána Jaroše, Hlávkův most a zlepšil se také průjezd Malou Stranou.
K vidění byla v tunelovém komplexu v uplynulých 12 měsících nejen auta. Kamerový systém odhalil na návštěvě třeba zajíce, lišku nebo kunu. Ale bohužel také dvojici žen, které se na procházku Blankou vydaly i s dítětem v kočárku.
Blanka dopravě v Praze jen nepomohla, na některých místech ji naopak významně zhoršila. Nejvíc otevření Blanky ovlivnilo provoz v Praze 6. Vítězné náměstí se v posledních měsících stává dvakrát denně jedním velkým parkovištěm.
Zlepšení situace v nedohlednu
Pro vedení hlavního města je provoz v Praze 6 momentálně asi nejpalčivějším problémem, který je s Blankou spojený.
Radnice Prahy 6 dokonce vyzvala vedení Prahy, aby uzavřelo výjezd a vjezd do Blanky na Prašném mostě. Náměstek pražské primátorky pro dopravu Petr Dolínek z ČSSD to ale nepovažuje za dobrý nápad, auta by totiž přes Prahu 6 dál projížděla, pouze jinudy.
Kromě urychlení opravy Korunovační, která má být uzavřena až do půlky prosince a jejíž uzavírka výrazně může za stávající dopravní zácpy v okolí Vítězného náměstí, se tak obyvatelé Prahy 6 nějakého rychlého zlepšení situace nejspíš nedočkají. Klíčové totiž bude až dokončení vnitřního pražského okruhu.
Definitivní podoba okruhu
Aktuálně město připravuje soutěž na výběr projektantů. A také čeká na aktuální model pražské dopravy, který dokončuje Technická správa komunikací spolu s Institutem plánování a rozvoje Prahy.
Zveřejnit ho mají na konci října. Od něj se pak bude odvíjet EIA, tedy posudky vlivu na životní prostředí pro zbývající části městského okruhu, což je klíčový dokument nutný pro definitivní podobu okruhu, který má vést ulicí Povltavská, Spojovací a dále do Malešic.
V tuto chvíli nelze říct, kdy by se mělo začít stavět. Praha měla dosud hodně harmonogramů a málo staveb. Takže napřed prý počkají právě na posudek vlivu stavby na životní prostředí a teprve pak zveřejní rozvrh prací, řekl náměstek Dolínek na pátečním setkání s novináři.
Roli přitom budou určitě hrát také peníze. Přesný rozpočet zatím pro dokončení vnitřního městského okruhu sice neexistuje, určitě ale půjde o stavbu za řádově desítky miliard korun.