Plán speciálních romských tříd na základkách vyvolává mezi učiteli rozporuplné reakce
Desetiletého Matěje baví matematika a v sešitě se mu červenají samé jedničky. Chodí ale do speciální školy. Přešel tam z běžné základní školy, protože nezvládal češtinu. Navíc má lehký mentální hendikep a je to Rom. Na praktických školách je až třetina dětí jako je on. Změnit by to měly speciální romské třídy fungující při běžných základkách. Tento plán ale mezi kantory vyvolává rozporuplné reakce.
Matěj chodí do třetí třídy. Navštěvuje ji společně s dalšími dětmi, které mají diagnostikovaný lehký nebo těžší mentální hendikep. Na učitelku a asistenta pedagoga připadá 10 školáků.
„V matematice děti probírají sčítání a odčítání do tisíce, a to s přechodem stovek a jednotek. Tady je počítání do dvaceti, sčítání a odčítání s přechodem přes desítku,“ vysvětluje učitelka Zdeňka Bělochová, jaký náskok mají v počtech zdravé děti oproti žákům ze speciální školy.
O speciálních romských třídách na základních školách natáčel redaktor Ondřej Wolf
Její svěřenci vyžadují individuální přístup a zvýšenou péči. Přesně to by se mělo dostávat dětem i v romských třídách na běžných základních školách.
Ředitelka praktické školy Bronislava Šturzová si ale myslí, že plán, vzešlý z poslaneckých lavic, vyvolává spoustu otazníků:
„Význam pro romské děti to určitě má, ale za předpokladu, pokud se jim bude věnovat člověk, který bude mít nějaké odborné předpoklady, menší kolektiv a jako veliké plus bych tam viděla romského asistenta.“
Nejsou na to peníze?
Učitelé z běžných základních škol ale tvrdí, že na podobný experiment nejsou připravení a na začleňování romských dětí v masivnějším měřítku nejsou peníze.
„Dost si nedovedu představit, jak by na to ministerstvo nebo příslušné orgány reagovaly,“ říká ředitelka základní školy Světlana Divecká.
Vytváření speciálních tříd by se nemuselo líbit romským rodičům. Mohli by to brát jako vyčleňování svých dětí z běžné populace.
„Jde spíš o to, aby se děti začlenily, zaběhly se do běžného školního života. Oddělení a vyčlenění z kolektivu tuhle situaci v žádném případě nevyřeší,“ poznamenala Divecká.
Záměr se tak některým učitelům jeví jako zbytečný. Názory na vznik romských tříd na školách se různí i mezi rodiči. „Spíš by mi vadilo, že nejsou namíchané. Romským dětem by to prospělo,“ říká jedna z maminek.
Speciální třídy pro romské žáky by fungovaly pro prvňáčky i druháky. Pak by měli přejít do běžných tříd.