Stížností nemocných na lékaře přibývá, smiřovat je má pacientský ombudsman
Nemocných v Česku by se mohl brzy začít zastávat pacientský ombudsman. Plánuje to ministr zdravotnictví Svatopluk Němeček z ČSSD. Ombudsman by řešil třeba to, jestli zdravotní pojišťovna nebo nemocnice poskytly pacientovi všechno, na co měl nárok. Už teď něco podobného funguje v řadě nemocnic samostatně. Nová funkce pro celou republiku by měla vzniknout zákonem.
Řada nemocných si nedokáže představit, že by se s lékařem pohádala.
„Páni doktoři jsou moc vytížení a nemají čas na pacienta. Může se stát, že vystoupí proti pacientovi nevhodně. Bylo by to dobré,“ myslí si o nové funkci muž.
„Nevím, jestli by to bylo řešením, možná by tam chodili lidé, kteří by si stěžovali na zbytečnosti a maličkosti. Věřím ale, že jsou lidé, kteří opravdu problém mají a pak se nemají na koho obrátit,“ myslí si žena.
I když mají pacienti pocit nespravedlnosti, často jim ke sporu chybí síly.
„Mnohdy se pacient opravdu dostane do situace, kdy obchází jednu nemocnici za druhou a nedostane se mu té péče, které má. Pak je dobré, když bude někdo, kdo bude mít možnost vstoupit do jednání se všemi nemocnicemi, se zdravotní pojišťovnou a podobně,“ vysvětluje výhody pacientského ombudsmana ministr Němeček.
Pacienti si podle právníka Ondřeje Dostála, který se specializuje na zdravotnictví, nejčastěji stěžují na čekání, neochotu a formální i méně formální platby.
Ombudsmanka frýdecko-místecké nemocnice zatím moc práce nemá. Lidé si ještě nezvykli
Číst článek
„Mnoho sporů, které jsem viděl, nemá ani tak původ v neochotě nebo neschopnosti lékařů, ale v ekonomických motivacích a tlacích na lékaře. Protože když nějaký manažer tlačí na lékaře, že nesmí překročit limit oddělení, tak lékař se samozřejmě snaží některé pacienty odehnat do jiné nemocnice nebo jim poskytnout péči pozdě, pacienti pak čekají, nebo jim dát méně vhodný lék, než který pacient potřebuje,“ upřesňuje Dostál.
O sporech mezi pacienty a lékaři mluvil právník Ondřej Dostál, který se specializuje na zdravotnictví
Podle viceprezidentky Svazu pacientů a senátorky za ČSSD Aleny Gajdůškové by měl pacientský ombudsman kontrolovat třeba přiznávání invalidních důchodů:
„Někteří posudkoví lékaři zařazují jinak než jiní. A to také není možné. Zase je tu potřeba nějaké supervize, která by jasně řekla: Ano, toto platí. Ten člověk má takové postižení a má právo na částečný nebo plný invalidní důchod.“
Řešit by ombudsman měl i nedostatek dětských pohotovostí. „U nás na Valašsku je to docela velký problém. Hromadná doprava v nešpičkových časech téměř neexistuje. A jedná-li se o rodinu, která má více dětí, tak jak to mají udělat? A nedej bože, když je to matka samoživitelka. S dítětem se nemá jak dopravit do vzdálené pohotovosti, která je jen v krajském městě,“ uvažuje Gajdůšková.
Není ale jisté, jestli se sociálním demokratům podaří návrh prosadit. Hnutí ANO i lidovci mají výhrady.
„Možná bychom se mohli bavit o nějaké další funkci ombudsmana, který už existuje. Stávající úřad ombudsmana by řešil v nějaké posílené kompetenci zdravotnické věci a práva pacientů. Jestli by to měla být nová instituce, tak to bychom chtěli velmi podrobně projednat,“ vysvětluje představu hnutí ANO místopředsedkyně Věra Jourová.
Ochránce práv pacientů by měl být podle právníka Ondřeje Dostála především nezávislý. Pokud by byl totiž zaměstnán přímo v nemocnici, mohlo by docházet ke konfliktu zájmů.
„Šlo by to udělat tak, že by stávající ,velký‘ ombudsman využíval třeba své stávající zaměstnance nebo lidi z pacientských sdružení, kteří jsou proškolení, znají, jak chránit práva pacientů, už dnes to dělají,“ navrhuje.