Rozšíření výroby Škoda Auto v Kvasinách přinese až 1500 pracovních míst
Závod Škoda Auto v Kvasinách na Rychnovsku zaměstná další stovky lidí. V továrně se bude vyrábět velký terénní vůz typu SUV. Premiér Bohuslav Sobotka dnes v německém Wolfsburgu jednal s vedením Volkswagenu a spolu s šéfem Volkswagenu Martinem Winterkornem potvrdili rozšíření výroby na tiskové konferenci. Investice budou v řádu miliard korun.
„Škoda rozšíří svoji modelovou řadu. Domníváme se, že Kvasiny jsou vhodné místo pro výrobu nových modelů. Na našem rozhodnutí je vidět, jak náš koncern s automobilkou Škoda nadále počítá,“ řekl po dnešním setkání s českým premiérem Bohuslavem Sobotkou ředitel koncernu Volkswagen Martin Winterkorn.
Bohuslav Sobotka po schůzce ocenil, že se podařilo přilákat do ČR další významnou investici a zajistit nová pracovní místa.
Škoda Auto potvrdila, že nový model bude vyrábět ve východních Čechách. Hostem Večerní publicistiky byli šéfredaktor serveru Autoweek Vladimír Rybecký a ředitel krajského úřadu práce v Hradci Králové Martin Horák.
„To co je důležité pro vládu, je informace o tom, že se počítá s dalšími investicemi, počítá se s dalším rozvojem. Škoda Auto je dnes nejvýznamnější exportér v České republice. Je to firma, která se významně podílí na růstu ekonomiky, na vytváření nových pracovních míst,“ uvedl.
Rozšíření výroby v Kvasinách by mělo přinést v regionu víc než tisíc pracovních míst. Odhaduje se, že jich bude až 1500.
Premiér připomněl, že v české Škodě Auto bylo investováno přes 280 miliard korun. „Byly to významné investice, které pomohly jejímu rozvoji. Jsem přesvědčen o tom, že Škoda Auto je společnost, která nejenom, že poskytuje velké množství dobře placených pracovních míst, ale je to také společnost, která podporuje vědu a výzkum,“ dodal Sobotka.
SUV o něco větší než Yeti
Informace o typu nové škodovky i názvu auta zatím Volkswagen tají. Podle spekulací by měla Škoda nově vyrábět sportovně užitkový vůz s pracovním názvem Snowman, neboli Sněhulák. Měl by mít třetí řadu sedadel umožňující až sedm míst.
„Z informací, které různě pronikají z koncernu Volkswagen, se dá předpokládat, že by mělo jít o SUV, které bude o něco větší než je současný model Yeti,“ uvedl šéfredaktor serveru Autoweek Vladimír Rybecký.
„Jde o model, který má velký předpoklad úspěchu na evropském trhu, protože o SUV této velikosti je velký zájem. Navíc toto SUV má velký potenciál i v tom, že by bralo zákazníky největším konkurentům koncernu Volkswagen,“ dodal.
Rozšíření automobilky v Kvasinách vítají
Lidé ve východočeských Kvasinách rozšíření automobilky vnímají většinou pozitivně. A to i přesto, že se musí kvůli továrně vypořádávat například s větším provozem.
„Tady je pořádný provoz, to je pravda. Lidé se sem sjíždějí ze všech končin.“ Paní Jaroslava bydlí v Kvasinách na Rychnovsku jen pár metrů od hlavní silnice. Na obec, která má necelých 1400 obyvatel, je tu provoz poměrně silný. Denně sem za prací přijedou autem stovky zaměstnanců.
Problémy jsou v obci také s parkováním. „Automobilka má velké záchytné parkoviště ve směru od Rychnova, ale spousta lidí si navykla parkovat v obci a parkuje na místech, která k tomu nejsou určená,“ říká nezávislý starosta Kvasin Ivan Ešpandr.
O možném rozšíření výroby Škoda Auto v Kvasinách informoval reportér Ondřej Vaňura
Rozšíření automobilky by ale i přes některé negativní dopady rozhodně uvítal. „Pokud se rozšíří, budu jedině rád, protože opravdu budou další příležitosti. Pozitivní je zaměstnanost, více peněz do obecního rozpočtu,“ hodnotí starosta a dodává:
„Negativní je především zvyšující se kriminalita. Máme druhou nejvyšší kriminalitu v okrese. Spousta trestných činů je přímo ve fabrice.“
Také podle ředitele úřadu práce v Rychnově nad Kněžnou Petra Richtery rozšíření výroby znamená nové pracovní příležitosti po celém regionu.
„To je pozitivní informace. Pro region je to nezpochybnitelné. Úřad práce v Rychnově eviduje asi 3500 uchazečů o zaměstnání. Pevně věřím, že jestliže se najdou nějaká volná pracovní místa v automobilce, tak že se najdou i pro některé z našich uchazečů, i kdybychom pro ně měli udělat třeba nějaké rekvalifikace a podobně,“ říká.
Závod s 4500 zaměstnanci vyrobí ročně přes 150 tisíc vozů. Podle odhadů by mohlo rozšíření přinést až 1500 nových míst, a to nejen v automobilce. Další zaměstnanci by tak mohli být i z vedlejších regionů.