Komentovaný výběr nejlepších alb roku Část třetí: Guardian Selection!
Vlivný britský deník Guardian rovněž sestavil žebříček deseti nejvýznamnějších alb roku 2009, a přes některé styčné body se vůči zaoceánskému vkusu sympaticky vymezuje.
Top Ten otevírá brooklynské trio Yeah Yeah Yeahs, které vyměnilo kytary za klávesy, a přitom neztratili skoro nic ze svého naježeného kouzla. Na deváté místo delegovali hudební redaktoři prestižního britského listu androgynní synth-popovou princeznu La Roux, která jim učarovala kombinací ledové pózy a prudkých osobních emocí. O příčku výš se nachází jeden z nejlepších debutů sezóny: album Jewellery od Micachu and The Shapes je skvělým příkladem chytrého a chytlavého popu, poskládaného ovšem z velmi nepravděpodobných zdrojů.
NECHCETE ČÍST? POSLECHNĚTE SI CELÝ PŘÍSPĚVEK!
V tradici rozvětvených názvů a národních priorit pokračuje žebříček Guardianu i na sedmém a šestém místě, které obsadili britští indie-folkaři Noah and The Whale a specialisté na epický barokní pop Florence and the Machine. První pětku otevírá zřejmě jediná kapela, která letos nebude chybět v žádném letošním žebříčku: Animal Collective se svým opojným manifestem kreativity Merriweather Post Pavilion. Po něm následuje avantgardní pop amerických Dirty Projectors zaznamenaný na albu Bitte Orca a na třetí pozici dosáhli angličtí indie-rockeři Wild Beasts, kteří na desce Two Dancers histriónským falsetem zpívají své temné příběhy o pěstních zápasech a sexu.
Nebylo by to úplné účtování s pestrým, zvolna končícím rokem, kdyby v něm chyběl elektrizující zásvětní pop Karin Dreijer Anderssonové, jež ve své aktuální mystické reinkarnaci coby Fever Ray vymýtá duchy nespavosti. Na druhou příčku ji takticky odsunul další debut: bezejmenná prvotina londýnských The xx. Minimalistické písně s atmosférou nočního Londýna dopisovatelům Guardianu učarovaly i přes pel naivity, který je pro tvorbu The xx tak typický.