Z řetězců mizí pokladní. Nahrazují je samoobslužné pokladny
Obchodní řetězce přicházejí na chuť samoobslužným pokladnám. Na nich si zákazníci sami namarkují zboží. Oceňují to především mladší zákazníci, kterým se líbí technické novinky. A využívají toho, že takové placení je obvykle rychlejší a u automatické pokladny nebývají fronty.
Ale kupodivu si tento způsob oblíbila i starší generace. Těmto zákazníkům vyhovuje možnost si vše vyřídit v klidu a ve vlastním tempu. Potvrdil to Jiří Mareček - mluvčí společnosti Tesco, která má v této oblasti nejvíc zkušeností:
„Samoobslužné pokladny už fungují v našich obchodech více než pět let. Je to pozitivní trend. Samoobslužných pokladen máme pro zákazníky k dispozici přibližně 500 a jsou zejména na větších obchodech.“
Nástup samoobslužných pokladen v českých supermarketech představila Jitka Hanžlová
Také řetězec Albert už samoobslužné pokladny má a plánuje jejich rozšíření. Kaufland zatím vyhodnocuje výsledky pilotního provozu ve dvou prodejnách v Praze. O novince uvažuje Interspar nebo Billa, potvrdila mediální zástupkyně řetězce Gabriela Bechynská:
Naopak diskontní řetězce Lidl a Penny Market tento typ placení nebudou zavádět.
„Projekt na samoobslužné pokladny má sice Billa hotový, ale jejich skutečné zavedení do provozu je reálné nejdříve za dva roky. V rámci testovacího provozu se musí odladit spousta věcí, patří mezi ně například riziko krádeží.
Zdálo by se, že samoobslužné pokladny mohou lákat některé zákazníky ke krádežím zboží. Ale například řetězec Albert zjistil, že takových případů není více než u pokladen s obsluhou. To riziko je stejné.
Tesco má samé pozitivní zkušenosti, říká Jiří Mareček:
Samoobslužné pokladny fungují v USA roky, klasické pokladní ale zcela nenahradí
Číst článek
„Samoobslužná pokladna má instalované elektronické kontrolní mechanismy, navíc v pokladní zóně je obsluha, která pomáhá odbavovat nákupy a zároveň také trošku dohlíží, to znamená, že naše zkušenost není v žádném případě negativní.“
Nastupuje plošné skenování
Poctivé zákazníky si pochvaluje i hypermarket Globus. Ten dnes hodnotil zkušenosti z tříměsíčního zkušebního provozu takzvaného samoobslužného skenování zboží. Jak to funguje, popsal IT konzultant Globusu Miroslav Exner.
„To je samoobslužné skenování při nakupování na ploše. Zákazník má v ruce skener a než zboží vloží do košíku, tak si ho naskenuje, a potom přijde ke speciálně vybavené pokladní zóně, kde už nemusí zboží vyndávat z košíku. Takže je to obrovská úspora času.“
A čas jsou peníze, proto se každá taková novinka zatím zákazníkům většinou líbí.