Virtuální realita snižuje firmám výrobní náklady a pomáhá s prodejem zboží
Dvoudenní festival virtuální a rozšířené reality Czech VR Fest přivedl do Prahy stovky odborníků z Česka a zahraničí, kteří diskutovali také o tom, jak virtuální realitu využívají výrobní firmy. Než se například postaví výrobní linka, vzniká běžně celá ve virtuálním světě. Díky digitálním modelům se také zlevňuje vývoj nových automobilů a jejich částí, třeba světlometů. Zákazníci si zase s pomocí virtuální reality mohou vyzkoušet, jak funguje speciální nemocniční lůžko, nebo mohou prozkoumat všechna zákoutí rozlehlé jachty.
Pomocí virtuální reality si můžete prohlédnout třeba jachtu. „Je to interaktivní prezentace, kterou jsme vytvořili pro našeho zákazníka, který vlastně tyhle jachty vyrábí přímo na Floridě. Tu jachtu si můžete interaktivně projít, můžete si proskákat všechny tři paluby a cítíte se tak, jako byste opravdu tu jachtu za 50 milionů dolarů měl," popsal Radiožurnálu Adam Mrštík ze společnosti Presentigo, která vytváří interaktivní byznysové prezentace.
Virtuální realita ale nepomáhá jen prodávat jachty. Třeba zákazníky z oblasti zdravotnictví přenese na porodní sál, kde si mohou prohlédnout moderní nemocniční lůžko a vyzkoušet si jeho funkce, jako je polohování. Podobně je možné prohlédnout si detailně nový automobil a pak si přímo před očima nechat změnit třeba jednotlivé prvky výbavy. Pro obchodníky na veletrzích má přenesení do virtuální reality velkou výhodu, se zákazníkem jsou ve vlastním světě bez ruchu okolí a přitom lze na malé ploše stánku podrobně představit firmu i její výrobky.
Výhody prodeje s pomocí virtuální reality shrnuje spoluzakladatel firmy Presentigo Jan Tkáč: „Největší přínos je v tom, že zákazník, když správně pochopí, že ten produkt je pro něho dobrý, pochopí výhody, tak vlastně se tím velmi zkracuje obchodní proces. Celosvětová statistika říká, že se dá ušetřit až 30 procent nákladů."
Místo modelů virtuální realita
Podle Tkáče se ceny trojrozměrných prezentací pohybují od zhruba 50 tisíc korun u základních modelů, až po pokročilé interaktivní modely s velmi drobnými detaily i za miliony korun. Využití virtuální reality se kromě prodeje zboží týká i samotného vývoje a výroby produktů. Jde například o automobily. Pro možné designové varianty vozu dnes místo fyzických modelů nebo soch často vznikají pouze modely virtuální, což šetří čas i peníze.
„Socha trvá vytvořit třeba tři, čtyři měsíce. A je to ze speciálního materiálu, který je hodně drahý. A když mám ty sochy čtyři anebo jednu, tak ušetřím 75 procent nákladů," říká Leoš Červený, který pracuje ve společnosti Škoda Auto jako odborný koordinátor pro virtuální realitu.
Nejde ale jen o design. Také při navrhování a sestavování výrobní linky hraje virtuální realita zásadní roli. „Dneska automatizace na fábiích, na octaviích je téměř sto procent. A všechny roboti se musí nějakým způsobem umístit na tu linku. A důležité je, aby udělaly to, co měly, a zároveň nepoškodily auto a nepoškodily samy sebe," dodává Červený.
Rozšířená virtuální realita
Ve virtuálním světě probíhá třeba i testování a vývoj nových světlometů. Je to opět výrazně levnější postup, než výroba skutečných prototypů a jejich testování ve světelném tunelu. Virtuálně probíhá i zkušební montáž a test toho, jestli všechny díly nového vozu do sebe zapadají a jestli je postup montáže správný.
Vedle virtuální reality pomáhá výrobním firmám i takzvaná rozšířená realita, kdy se do reálného prostředí přidávají další digitálně zobrazené informace. Umožňují to třeba speciální elektronické brýle.
Juraj Danko ze slovenské vývojářské společnosti Inloop vysvětluje, jak rozšířená realita pomůže technikovi, který přišel opravit výtah. „Přijdete k výtahu, brýle zjistí, nebo jim řeknete, u kterého výtahu jste. Načte se vám obsah o daném výtahu, jaké servisní operace se s ním provádějí, dostanete checklist, jaké potřebujete zařízení, co si máte připravit, kde máte co rozebrat, který šroub utáhnout. Navíc pokud se vyskytne problém, který neumíte na místě vyřešit, můžete se spojit přímo s expertem na centrále, který prostřednictvím vašich brýlí vidí to co vy," říká Danko.
Brýle s potřebným softwarem využijí také architekti nebo třeba studenti medicíny, kteří tak pomohou detailně poznávat části lidského těla.