Nová Škoda Superb Combi: Frankfurtská premiéra
Tuzemská automobilka Škoda v pondělí představila na letošním frankfurtském autosalónu dlouho očekávaný model Superb Combi. Automobilka si pro svoji novinku připravila hned několik zajímavostí a "vychytávek", které hladové oko českého zákazníka jistě zaujmou. Patří mezi ně například elektricky ovládané páté dveře nebo bezklíčový systém odemykání a startování vozu.
Superb Combi je 4838 milimetrů dlouhý, 1817 milimetrů široký a vysoký 1481 milimetrů. Ložná kapacita dosahuje opravdu úctyhodných hodnot - zavazadlový prostor pojme 633 litrů a při sklopených zadních sedadlech dokonce 1865 litrů. Šířka pátých dveří umožňuje i naložení větších předmětů. Nízká nákladová hrana s výškou pouhých 600 milimetrů nad vozovkou umožňuje pohodlnou manipulaci se zavazadly.
Stejně jako výchozí model Superb může být i nový Superb Combi vybaven asistentem pro rozjezd do svahu HHC (Hill Hold Control). Elektronický stabilizující systém ESP disponuje rovněž stabilizací přívěsu TSA (Trailer Stability Assist) při použití tažného zařízení montovaného z výroby. Tato funkce přijde vhod, neboť nový Superb Combi může s motorizacemi 2,0 TDI CR DPF/125 kW 4×4 a 3,6 FSI V6/191 kW 4×4 táhnout přívěsy o celkové hmotnosti až 2000 kilogramů. Nejen v takovém provozu poskytuje dobré služby pohon všech kol 4×4 s lamelovou spojkou Haldex čtvrté generace. Zajišťuje variabilní rozdělení hnacího momentu mezi oběma nápravami.
Interiér
Bohatá vnitřní výbava pětidveřového kombi je identická s výbavou výchozího modelu. K tomu je nutné ještě přičíst velký počet chytře řešených detailů:
Poprvé bude možné vybavit vůz značky Škoda systémem KESSY pro bezklíčové odemykání / zamykání a startování. Vysílač impulsů v těle klíče přitom komunikuje s řídicí jednotkou ve voze a při dotyku kliky odemkne zámek dveří. Vůz je možné také zamknout bez použití klíče nebo dálkového ovládání centrálního zamykání. Dveře se zamknou stisknutím tlačítka na vnější klice. Motor se startuje a zhasíná pomocí tlačítka, umístěného vpravo na sloupku volantu.
Dalším zajímavým prvkem nového Superbu Combi jsou na přání dodávané elektricky ovládané páté dveře. S těmi je vždy dodáván také automatický roletový kryt zavazadlového prostoru. Při otevření pátých dveří se roletový kryt automaticky odsune do střední polohy, a uvolní tak větší plochu pro manipulaci se zavazadly. Dalším chytrým detailem zavazadlového prostoru je výsuvná mezipodlaha, kterou je možné při otevřených pátých dveřích vysunout až nad zadní nárazník. To podstatným způsobem ulehčuje nakládání rozměrnějších předmětů. Hliníkové lišty, síťový program a háčky v zavazadlovém prostoru umožňují optimální zajištění nákladu. Zavazadla jsou tak během jízdy spolehlivě chráněna proti pohybu.
Zcela nový je také koncept osvětlení zavazadlového prostoru v pátých dveřích. Neosvětluje jen zavazadlový prostor, ale i celou plochu kolem zádě vozu. Další svítilna, tentokrát vyjímatelná, se nachází na levé straně zavazadlového prostoru. Je vybavena akumulátorem a v případě potřeby je možné ji vyjmout ze svého držáku, který funguje zároveň k dobíjení. Ve tmě tak se svou úspornou LED-technikou funguje jako kapesní svítilna. Ve svítilně je integrován magnet, pomocí něhož je možno ji upevnit na karoserii a použít například při opravě kola.
Přes den zajistí v interiéru světlou, vzdušnou atmosféru elektricky ovládané dvoudílné panoramatické okno. Při silném slunečním záření je možno skleněnou střechu uzavřít ochrannou roletou. Sklo samotné propouští pouze 10 procent tepelné energie. Nově je také střešní anténa provedena ve tvaru ploutve, čímž elegantně zakončuje linii střechy.
Motory
Paleta motorů nového modelu Superb Combi odpovídá z větší části nabídce výchozího modelu Superb. Zpočátku bude možno vybírat ze tří zážehových a dvou vznětových motorů. Všechny pracují s přímým vstřikováním paliva, a dosahují tak nízkých hodnot spotřeby a emisí.
Vznětový motor 2,0 TDI PD DPF poskytuje výkon 103 kW (140 k) a je nabízen v kombinaci s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo se šestistupňovou převodovkou DSG. Jeho maximální točivý moment činí 320 Nm. Špičkovým agregátem z naftového dua je motor 2,0 TDI CR DPF pracující se vstřikovacím systémem common-rail, který poskytuje výkon 125 kW (170 k) a dosahuje nejvyššího točivého momentu 350 Nm. I tento motor spolupracuje s ručně řazenou šestistupňovou převodovkou nebo automatizovanou dvouspojkovou převodovkou DSG. Filtr pevných částic je dodáván standardně.
Úspěšné tažení přímého vstřikování paliva pokračuje i u zážehových motorů. Čtyřválec TSI o zdvihovém objemu 1,4 litru tak navzdory svému nízkému zdvihovému objemu a díky přeplňování turbodmychadlem dosahuje výkonu 92 kW (125 k) a maximálního točivého momentu 200 Nm. Součásti palety benzinových motorů je také motor 1,8 TSI o výkonu 118 kW (160 k) s maximálním točivým momentem 250 Nm. Vedle ručně řazené šestistupňové převodovky je pro agregát 1,8 TSI k dispozici i automatizovaná sedmistupňová převodovka DSG.
Špičkovou motorizací nového Superbu Combi je motor 3,6 FSI V6 o výkonu 191 kW (260 k) a maximální točivým momentem 350 Nm. Agregát 3,6 FSI V6 je nabízen výhradně s automatizovanou šestistupňovou převodovkou DSG a pohonem všech kol. Rozdělení hnacího momentu je přitom variabilní díky řídicí jednotce spojky Haldex čtvrté generace. Při jízdě za normálních trakčních podmínek směřuje 96 procent výkonu k přední nápravě. To zaručuje bezpečnou a spolehlivou jízdu za každého stavu vozovky - nejen v zimě na ledu a sněhu.
Pro verze 1,8 TSI a 2,0 TDI CR DPF je pohon 4×4 k dispozici na přání.
Podvozek
Podvozek nového Superbu Combi do značné míry vychází z podvozku modelu Superb. Aby však vyhovoval vyššímu užitečnému zatížení a vyšší celkové hmotnosti, byla konfigurace podvozku pro verzi Combi upravena. Nápravnice zadní nápravy je ke karoserii přichycena pomocí silentbloků. Tyto spojovací prvky z kovu a pryže zvyšují jízdní komfort a nápravnici akusticky odpojí od karoserie, aniž by to mělo negativní vliv na stabilitu a vedení nápravy. Toto odpojení zabrání tomu, aby se hluky z odvalování pneumatiky a jemné vibrace a kmity přenášely do karoserie a vedly ke vzniku nežádoucích hluků v interiéru. Přední náprava typu McPherson s trojúhelníkovými rameny je stejně jako u modelu Superb uchycena v hliníkové nápravnici.
Historie
Ve své více než stoleté automobilové historii vyráběla Škoda Auto v Mladé Boleslavi různé takzvané "kombinované vozy". Už v polovině dvacátých let se vyráběly - ještě pod značkou zakladatelů podniku Laurina a Klementa - modely L&K 100 a 110 s kombinovanou karoserií. Tyto výměnné nástavby proměnily limuzíny v užitkové vozy s ložnou plochou, které sloužily výhradně živnostenským účelům. I prapůvodní verze modelu Superb nebyla ve třicátých letech nabízena pouze jako luxusní limuzína, ale také jako lehký užitkový vůz. Po druhé světové válce už byly v modelové paletě značky Škoda vozy s karoserií kombi moderního ražení. Zřejmě nejznámějšími zástupci těchto vozů s komfortem limuzíny a ložnou kapacitou užitkového vozu byla Škoda Octavia Combi, vyráběná v letech 1961 až 1971, a model 1202 STW, vyráběný do roku 1973.