Český vývoz posiluje. Stále více se prosazují netradiční obory

Český export posiluje. Vyplývá to alespoň ze šetření banky HSBC. Oživení exportu zaznamenalo 56 procent dotázaných vývozců. I přes nynější neutěšenou ekonomickou situaci Evropy, která je postižena dluhovou krizí, poklesl export zboží a služeb jen 11 % vývozců.

Tento článek je více než rok starý Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Hutnický průmysl

Hutnický průmysl | Foto: Tomáš Adamec

Jak z průzkumu vyplynulo, Češi při vývozu za hranice Evropské unie stále sázejí na osvědčené strojírenství, které nadále vede. Na třetím místě skončila energetika, také tradiční artikl vývozu. Překvapením ale může být druhé místo, které obsadily nanotechnologie. Za atraktivní odvětví je považuje 26% českých exportérů. Na čtvrtém místě z hlediska atraktivity se umístily biotechnologie. To naznačuje celkem zásadní změny v myšlení českých vývozců.

Přehrát

00:00 / 00:00

O vyhlídky českých exportérů se zajímala redaktorka Barbora Kreuzerová z Rádia Česko

„Myslím, že je to know-how, kdy každý vynález nebo objev je unikátní. Není nikde psáno, že se všechny vynálezy a objevy musí odehrát někde ve Spojených státech. I ČR má významné know-how, které může posloužit jako základ pro vývoz buď know-how samotného, anebo strojů a zařízení, která vznikají na základě českého know-how,“ popisuje vedoucí partner Ernst&Young Vladislav Severa, co může Česká republika v těchto netradičních oborech nabídnout.

Firmy se učí vyvážet mimo EU

Pro Česko je stále stěžejní export do zemí evropské sedmadvacítky, ale firmy se už učí vyvážet do celého světa. Pokud půjdeme za hranice Evropy, tak Češi se zajímají o export do Ruska, které jako zajímavou destinaci uvádí 40 procent vývozců. Dále jsou to země bývalého sovětského svazu. Na třetím místě je potom nově Čína. Tu za zajímavý trh pro své výrobky považuje 28 procent oslovených exportérů.

„Teritoria jako Indie, Vietnam, Malajsie, Korea a Filipíny jsou velmi významnou exportní destinací; velmi pozitivně se ukazuje trh Jižní Ameriky v čele s Brazílií. Brazílie se svými 2,8 miliardy prodejů strojírenské výroby za rok je 14. největší velmocí strojírenské výroby na světě. Ale pouze asi 40 procent této strojírenské výroby je realizováno v Brazílii, zbytek je dovážen. I těchto 60 procent znamená pro český export obrovskou obchodní výzvu,“ vypočítává ředitel exportních finančních služeb HSBC Bank Tomáš Nymburský, jaké další destinace se českým vývozcům nabízejí.

Důvod, proč zatím počet českých exportérů, kteří nabízí své produkty a služby mimo Evropskou unii, není vyšší, může podle Vladislava Severy souviset s možnými politickými, smluvními či právními riziky, na která české firmy nejsou zvyklé, a s daným prostředím se tak musí více seznamovat. Podle něj už s tím ale začínají.

„Potvrzuje to i fakt, že i podle statistických údajů export do mimoevropských teritorií roste. Byť stále tvoří jenom asi 15,5 procenta českého exportu, tak má rostoucí trend,“ upozorňuje Severa.

Vývozcům chybí strategie pro úspěch v Číně

Přesto, že exportéři vidí například v Číně jasnou šanci exportovat, většina z nich nemá pro tento způsob exportu zpracovanou žádnou strategii. Většinou jejich snahy končí u toho, že navštíví některý asijský veletrh, ale jinak nejsou nijak připraveny.

Výhled českého exportu pro druhé pololetí letošního roku vzhledem k ekonomické situaci v EU a nejistotě kolem eura příliš optimistický není. Počet exportérů, kteří hlásí pokles vývozu, se zřejmě v budoucnu bude zvyšovat. Svoji roli v tom sehraje i ekonomické zpomalení Německa.

Právě ale i s tou nejistotou na evropský trzích souvisí snaha dostat se za hranice evropského trhu. I často zmiňovaná Asie však může být nestabilní, jak se ukázalo například letos na jaře. Právě i tamní události už dnes ovlivňují evropské exportéry. Asie totiž pro velké evropské ekonomiky představuje hlavní trh. Například březnové zemětřesení a tsunami v Japonsku tak podle Tomáše Nymburského ovlivnily nejen celý evropský trh, ale i trh korejský a americký.

„My očekáváme, že asijský trh by se měl zlepšovat, a tím pádem by i měla růst evropská ekonomika,“ předpovídá Tomáš Nymburský.

Marika Táborská, Barbora Kreuzerová Sdílet na Facebooku Sdílet na Twitteru Sdílet na LinkedIn Tisknout Kopírovat url adresu Zkrácená adresa Zavřít

Nejčtenější

Nejnovější články

Aktuální témata

Doporučujeme