Česká pošta po pěti letech zdražuje ceny listovních služeb
Lidé si od dnešního dne připlatí za posílání dopisů, cenných psaní a poštovních poukázek. Známka na pohled a dopis už bude stát třináct korun. Česká pošta mění ceny po pěti letech. Důvodem jsou nákladnější energie a ceny pohonných hmot.
„Mně to moc nevadí, protože obyčejné dopisy posílám tak málo, že se mě to úplně nedotkne,“ říká jedna z klientek České pošty.
Na pražské pobočce České pošty bylo poslední červencový den rušněji. U malého stánku stáli lidé frontu a nakupovali si do zásoby větší množství písmenových známek.
Ty doplňují klasické známky s nominální hodnotou a mohou lidem ušetřit peníze. Mají časově neomezenou platnost a používají se i při změně cen. V červenci si je lidé ještě koupili za původní ceny deset, dvacet a jednadvacet korun.
„Písmenové známky A, Z a E, to znamená doručování vnitrostátní, po Evropě a do zámoří vám zůstávají, i když pošta bude upravovat ceny směrem nahoru nebo dolů,“ vysvětluje mluvčí České pošty Ivo Mravinac.
Nově se ceny upravily u několika položek. Obyčejný dopis do padesáti gramů stojí třináct korun, cenné psaní podražilo o dvě koruny, poštovní poukázka typu A o 4 koruny. Česká pošta mění ceny po pěti letech kvůli zdražování energií a pohonných hmot.
„Listovka opravdu padá závratnou rychlostí, meziroční propad dosahuje až osmi procent. Na výnosech z listovních zásilek Česká pošta v loňském roce přišla o 470 milionů korun,“ uvádí Mravinac.
Lidé místo posílání dopisů dávají přednost SMS zprávám nebo e-mailům. Pošta ale prý musí stále udržovat v chodu drahé technologie a platit doručovatele, i když je roční úbytek až půl miliardy zásilek.
Když si lidé bezplatně objednají zákaznickou kartu České pošty, měli by i po zdražení na zásilkách ušetřit. Ceny za listovní služby jsou u nás stále nižší než například v Německu a Velké Británii, kde dopis stojí v přepočtu patnáct korun. Levněji si ale stále lidé dopisují na Slovensku nebo v Polsku.